Ajankohtaista

Karri Kannala Sanomalehtien Liiton hallitukseen

Etelä-Suomen Media Oy:n paikallisjohtaja, Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala on valittu Sanomalehtien Liiton hallitukseen vuosiksi 2020–2022. Kannala valittiin myös liiton kaupunkilehtijaoston puheenjohtajaksi.

Toinen uusi jäsen liiton hallituksessa on HSS Media Ab:n toimitusjohtaja, päätoimittaja Niklas Nyberg. Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa vuonna 2020 Sanoma Media Finland Oy:n Uutis- ja featuremedia -yksikön liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta. Hän on johtanut liittoa vuodesta 2016. Hallituksen erovuoroisista jäsenistä uudelle kolmivuotiskaudelle valittiin Viestilehdet Oy:n hallituksen varapuheenjohtaja Heikki Laurinen, PunaMusta Media Oyj:n toimitusjohtaja Raimo Puustinen ja Pirkanmaan Lehtitalon toimitusjohtaja Olli Sirén.

Liiton syyskokous päätti valinnoista torstaina 7.11. Hyvinkäällä.

Vuoden päätoimittaja

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala valittiin Hyvinkäällä järjestetyillä Suurilla Lehtipäivillä kaupunkilehtien sarjassa vuoden 2019 päätoimittajaksi.

 


#eteläsuomenmedia #helsinginuutiset

Etelä-Suomen Median erikoisliite luettavissa nyt!

Pasila – pääkaupungin uusi keskusta

Satoja junia, linja-autoja ja raitiovaunuja päivässä. Tuhansia auto- ja pyöräpaikkoja. Arviolta noin 200 000 ihmistä päivässä. Näin valtava ihmisten ja liikenteen  solmukohta muodostuu Pasilan uudistetusta asemasta ja sen kylkeen avautuvasta Mall of Triplasta.

YIT:n jättihanke saavuttaa merkittävän virstanpylvään, kun torstaina 17. lokakuuta juhlitaan Mall of Triplan avajaisia. Jo rakennusvaihe on ollut merkittävä: kaupunkikuva on muuttunut ja syöllistämisvaikutus on valtava. Rohkea investointi, jota on pakko arvostaa.

On mielenkiintoista seurata, kuinka laajaksi Triplan vaikutuspiiri kasvaa. 30 minuutin etäisyydellä asuu yli miljoona ihmistä. Kokonaisuutena uudistunut Pasila vahvistaa merkittävästi Helsinkiä ja kirittää muita.

Pasila – pääkaupungin uusi keskusta -liitteessä nivoutuvat yhteen niin Pasilan alueen historia, nykypäivä kuin tulevaisuuskin.

Nautinnollisia lukuhetkiä tuhdin Pasila – pääkaupungin uusi keskusta -liittemme kanssa.

– Karri Kannala, paikallisjohtaja

 

Lue 48-sivuinen erikoisliite tästä!

Liite jaetaan myös Helsingin Uutisten, Vantaan Sanomien, Länsiväylän, Aamupostin, Keski-Uusimaan ja Sipoon Sanomien välissä.


#eteläsuomenmedia #pasila #malloftripla

Etelä-Suomen Media ja Jyväskylän Messut yhteistyöhön

Etelä-Suomen Media Oy ja Jyväskylän Messut ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen tapahtumien järjestämisestä pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaalla. Jyväskylän Messujen toimitusjohtaja Juha Rahko pitää Helsingin seudun tapahtumakenttää mielenkiintoisena. ”– Tämä on meille merkittävä yhteistyö.”

Rahko kertoo tapahtumien starttaavan PikkujouluCircus -kiertueesta, joka järjestetään kaikkiaan kuudella paikkakunnalla seitsemänä iltana. Helsingissä tapahtuma on Vallilan Konepajan Train Factoryssä marraskuussa. ”– Kyseessä on yli 30-vuotiaille suunnattu tapahtuma, jossa pikkujoulusirkuksen teemalla satsatataan ruokaan, juomaan, visuaaliseen näyttävyyteen ja elämyksellisyyteen”, selvittää Rahko. Esiintymässä ovat Lauri TähkäTuure Kilpeläinen ja Kaihon karavaani ja Vesterinen Yhtyeineen.”– Jos ajatellaan perinteistä pikkujoulua, jossa on joulukuusi nurkassa, niin tästä on tarkoitus tehdä iloinen, hauska ja värikäs tapahtuma. Oheisohjelmassa on muun muassa erilaisia sirkustaiteilijoita”, Rahko jatkaa. Hän luottaa Train Factoryn potentiaaliin tapahtumapaikkana.”– Potentiaalista asiakaskuntaa pk-seudulla riittää ja on hyvä, että Helsinkiin saadaan uusia tapahtumapaikkoja, koska niistä on ollut pulaa”. Rahkon mukaan pikkujoulutapahtuma on suunnattu noin 4 000 ihmiselle. Enemmänkin mahtuisi, mutta tiloja ei haluta liian täyteen. Seuraaviakin tapahtumia on jo suunniteltu, mutta niistä hän ei voi vielä hiiskua.”– Lapsigenreen sopivaa on mietitty”, Rahko vihjaa.

Etelä-Suomen Median paikallisjohtaja Karri Kannala toteaa, että tapahtuma- ja elämysjärjestäjät ovat luontainen kumppani media-alalle, jonka on pakko uudistua.

– Meillä ei itsellämme ole riittävää resurssia tai osaamista mittaviin tapahtumajärjestelyihin, mutta pystymme antamaan oman panoksemme markkinoinnin ja viestinnän kautta. Kumppanuus Jyväskylän Messujen kanssa palvelee molempia osapuolia, Kannala sanoo.

– Jyväskylän Messut Oy on jo Mediatalo Keskisuomalaisen vahva yhteistyökumppani muun muassa Keski-Suomessa ja Savossa. Oli luontevaa laajentaa yhteistyötä Suomen väkirikkaimmalle alueelle, jossa paikallisten medioidemme verkosto on vahva ja tapahtumaelämysten kysyntä kovassa kasvussa, myös Helsingin Uutisten päätoimittajana työskentelevä Kannala luonnehtii.

Jyväskylän Messut Oy on Keskisuomalainen Oyj:n osakkuusyhtiö. Etelä-Suomen Media on osa Keskisuomalainen Oyj:tä.

Loviisan Sanomat ja Pyhtää-lehti tulevat osaksi Etelä-Suomen Media Oy:n liiketoimintaa

Mediatalo Keskisuomalainen teki jälleen kaupat – Loviisan Sanomat ja Pyhtäänlehti mukaan kasvavaan lehtiperheeseen!

Keskisuomalainen Oyj on ostanut torstaina allekirjoitetulla kaupalla Loviisan Sanomien ja Pyhtäänlehden liiketoiminnat KSF Medialta. Kauppa on tarkoitus saada toteutettua 31.8.2019 mennessä.

Loviisan Sanomat ilmestyy kaksi kertaa viikossa ja sen levikkialueet ovat Loviisa, Lapinjärvi ja Pyhtää. Pyhtäänlehti ilmestyy joka toinen tiistai Loviisan Sanomien välissä ja se jaetaan jokaiseen talouteen Pyhtään alueella.

–  Kaupalla Mediatalo Keskisuomalainen vahvistaa asemaansa Uudellamaalla sekä sisällöissä että mediapalveluissa. Loviisan Sanomat ja Pyhtäänlehti sopivat erinomaisesti Uudenmaan alueen sisältö- ja palvelukokonaisuuteen. Loviisan Sanomat on erinomainen esimerkki hyvin toimitetusta paikallislehdestä ja se on palkittu useaan kertaan, sanoo Keskisuomalainen Oyj:n konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

– Oman strategiamme ydin on tehdä journalismia ruotsiksi. Olemme iloisia, että löysimme suomenkielisille lehdillemme hyvän uuden kodin, sanoo Föreningen Konstsamfundet r.f. -yhdistyksen toimitusjohtaja Stefan Björkman.

Loviisan Sanomat ja Pyhtää-lehti tulevat osaksi Etelä-Suomen Media Oy:n liiketoimintaa. 

– Ostetut lehdet täydentävät erinomaisesti tarjontaamme itäisellä Uudellamaalla. Loviisan Sanomat on perinteikäs ja arvostettu media Loviisan seudulla. Odotan innolla yhteistyötä ja kehitysmahdollisuuksia, joita kaupan myötä saamme Etelä-Suomen Median ydinalueelle, johon itäinen Uusimaa kiinteästi kuuluu, Etelä-Suomen Median liiketoiminnasta vastaava paikallisjohtaja Karri Kannala näkee.

Etelä-Suomen Media tulee tekemään tiivistä yhteistyötä Kymen Sanomien kanssa, jotta Loviisan Sanomien saamat hyödyt voidaan maksimoida. Kymen Sanomat on osa Kaakon Viestintää, jonka Mediatalo Keskisuomalainen osti huhtikuussa.

– Tehty kauppa täydentää erinomaisesti myös maantieteellistä mediapeittoamme, Kannala kehuu.

Mediatalo Keskisuomalainen on kasvanut voimakkaasti viime vuosien aikana. Suomen Lehtiyhtymästä tuli osa konsernia vuonna 2013, Mediatalo ESA Lahdesta ostettiin vuonna 2016, Suomen Suoramainonta 2019 alussa ja Kaakon Viestintä huhtikuussa 2019. Lisäksi yhtiö osti vuonna 2018 markkinatutkimusyhtiö IROResearchin ja osake-enemmistön paikallis- ja kaukoliikenteen digitaalisia mainosmediaratkaisuja tarjoavasta Neonmedia Oy:stä.

Etelä-Suomen Media on osa Mediatalo Keskisuomalaista.

Helsingin Uutisiin, Länsiväylään ja Vantaan Sanomiin omat päätoimittajat

Pääkaupunkiseudun lehtikolmikko Helsingin Uutiset, Länsiväylä ja Vantaan Sanomat vahvistavat paikallista näkyvyyttään Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla nimittämällä Helsinkiin ja Vantaalle oman, kirjoittavan päätoimittajan. Mallilla vahvistetaan lehtien yhteistyötä ja kasvua verkossa.

Päätoimittajat tulevat olemaan tiiviisti osa paikallista yhteisöä. Uusi toimintatapa vahvistaa lukijasuhdetta ja mahdollistaa entistä tehokkaamman pureutumisen kaupungin ja sen asukkaiden arkeen.

Helsingin Uutisten päätoimittajana aloittaa 1.7.2019 Karri Kannala, 30, ja Vantaan Sanomien päätoimittajana Mia Lindström, 36. Mikko Heino, 52, jatkaa vastaavana päätoimittajana Länsiväylässä ja aloittaa samalla Etelä-Suomen Median verkkodeskin ja viihteen esimiehenä. Kannala jatkaa Etelä-Suomen Median paikallisjohtajana. Mallilla vahvistetaan lehtien yhteistyötä ja kasvua verkossa.

Helsingin Uutiset on verkossa Suomen luetuin kaupunkilehti. Vantaan Sanomat ja Länsiväylä ovat perinteikkäitä ja laadukkaita kaupunkilehtiä, ne ovat myös alueensa luetuimpia kaupunkilehtiä.

Kaupunkilehdet ovat tärkeä osa Mediatalo Keskisuomalaisen kasvustrategiaa ja Mediatalo Keskisuomalainen on Suomen johtava kaupunkilehtien kustantaja. Etelä-Suomen Media on osa Mediatalo Keskisuomalaista.

Keskisuomalainen Oyj:n pro forma liikevaihto on lähes 250 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää noin 6 300 työntekijää. Yhtiö kustantaa yli 90 suomalaista lehteä. Mediatalo kasvaa vahvasti myös digitaalisessa liiketoiminnassa, esimerkkinä bussien, Neste- ja Teboil-huoltamoiden tankkauspisteiden ja kauppakeskusten digitaaliset näytöt. Mediatalo Keskisuomalaisen tytäryhtiö Suomen Suoramainonta on myös merkittävin kaupunkilehtien jakaja Suomessa.

Mediatalo Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi:

”Rakennamme ainutlaatuista valtakunnallista mediakokonaisuutta ja tarjoamme asiakkaillemme laadukkaita sisältö- ja mediatuotteita. Pääkaupunkiseudun kaupunkilehdet ovat alueensa lukijoille läheisimpiä ja parhaita lehtiä. Näillä päätoimittajanimityksillä lehdet ovat entistä paikallisempia ja lukijasuhteemme on tiiviimpi. Elämme vahvasti lukijoittemme arjessa. Media-asiakkaille tarjoamme markkinoiden tehokkaimman ilmoituskanavan.”


 

Etelä-Suomen Median tilattavat ja kaupunkilehdet vuoden digionnistujia!

Sanomalehti Aamuposti nousi kolmen eniten digitaalisia tilaustuottojaan kasvattaneen päivälehden joukkoon vuonna 2018 koko maassa.

Tieto käy ilmi Sanomalehtien liiton vuosittaisesta tilastonumerosta. Aamupostin digitilaustuotot kasvoivat viime vuonna 94,5 prosenttia edellisvuodesta. Vuonna 2017 kasvu oli vieläkin suurempi 228 prosenttia. Myös digitilausten määrä kasvaa yhä: näköislehden ja verkkopalvelun tilaajia oli vuoden lopussa 24,7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

”Verkko tukee myös paperilehden kehittämistä.” – päätoimittaja Laura Ääri

Kasvu tukee myös paperilehden kehittämistä, sillä paperilehtien levikit ovat laskeneet koko maassa, päätoimittaja Laura Ääri sanoo. – Uudet näköislehden ja verkkopalvelun tilaajat varmistavat, että pystymme tekemään jatkossa kiinnostavaa, ajankohtaista ja paikallista sisältöä kaikkiin kanaviin, myös paperilehteen. Aamupostin kokonaislevikki ei vielä viime vuonna kuitenkaan noussut. – Meille osui viime vuoden loppuun levikkikolahdus, kun lehden jakelu siirtyi Postilta jakeluyhtiö Early Birdille. Se ei sujunut aivan suunnitellusti Hyvinkäällä, ja lehtiä myöhästyi ja jäi jakamatta. Tilanne normalisoitui vasta vuoden 2019 puolella, Ääri kertoo. Myös Etelä-Suomen Median muut päivälehdet – sanomalehti Keski-Uusimaa, Länsi-Uusimaa ja Uusimaa – ovat digitaalisten tilaustuottojen kasvattajina päivälehtien kärkeä.

Etelä-Suomen Median suuret kaupunkilehdet Helsingin Uutiset, Länsiväylä ja Vantaan Sanomat sekä Tamperelainen ja Turkulainen ovat puolestaan lukijamääriltään ylivoimaisesti suurimmat kaupunkilehdet verkossa.

Nämä lehdet ovat kasvattaneet myös eniten digitaalisia mainostuottojaan kaikista Suomen kaupunkilehdistä.


Mediatalo Keskisuomalaisen tietosuojalauseke päivitetty

EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR)  astuu voimaan 25.5.2018. Olemme tarkastelleet tietosuojakäytäntöjämme ja haluamme kertoa niistä selkeästi ja avoimesti.

Mediatalo Keskisuomalaisella muutos on reilun puolentoista vuoden aikana tarkoittanut henkilöstön koulutusta, alihankkijoiden vastuuttamista sopimuksin, dokumentoinnin tarkentamista sekä tietosuojavastaavan nimeämistä. Asetusten muutosten myötä Mediatalo Keskisuomalainen on myös päivittänyt tietosuojalausekkeensa, jossa on otettu huomioon laajemmat informointivelvoitteet ja päivitetty myös se kuinka asiakkaat voivat jatkossa toteuttaa oikeuksiaan.

Myyntiehtoja on myös tarkennettu ja päivitetty tietosuojaa koskeva osuus, jotta voidaan varmistaa asetuksen velvoitteiden täyttäminen.

Päivitetyn tietosuojalausekkeen suurimpia muutoksia aiempaan versioon verrattuna on muun muassa  rekisteriselosteiden sulauttaminen tietosuojalausekkeeseen, joten jatkossa kaikki informaatio löytyy samasta paikasta. Rekisteröityjen oikeuksien toteuttamiseen on myös tehty tarkennuksia ja esittelemme tarkemmin tapamme hallita sivustoilla käytettäviä evästeitä.

Huomaattehan, että journalistisella käsittelyperusteella kerätyt tiedot eli toimitusten tiedot ja kuvat eivät ole jatkossakaan avoimia toimituksien ulkopuolelle.

 

Päivitetty tietosuojalauseke löytyy: https://www.keskisuomalainen.com/fi/tietosuojalauseke/
Päivitetyt myyntiehdot: https://www.keskisuomalainen.com/fi/yrityksille/myyntiehdot/ehdot/

 

Sanomalehdet ylivoimaisesti mieluisin mainosväline

Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä edelleen ylivoimaisesti mieluisimpana mainosvälineenä, selviää IRO Research Oy:n tuoreesta Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.

Suomalaisista 46 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Muut neljätoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien mieluisuuden taakse. Tutkimuksessa vastaajat saivat valita vain yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan.

Toiseksi tutkimuksessa sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaisista. Ero sanomalehtien ja television välillä on jopa kasvanut viime vuoteen verrattuna. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, painetut aikakauslehdet ja sanomalehtien digitaaliset palvelut.

Kärjessä olevien medioiden mieluisuuden järjestys vaihtelee hieman ikäryhmittäin, mutta painetut sanomalehdet ovat kaikkien ikäryhmien osalta mieluisin tapa vastaanottaa mainontaa. Facebook, Google, Youtube, Instagram, Twitter ja WhatsApp eivät ole suosikkeja edes nuorimpien parissa.

”Markkinointipäätösten äärellä kannattaa muistaa, että suomalaiset suhtautuvat erilaisiin kanaviin mainosmielessä hyvin eri tavoin. Mieluisaksi koettu ympäristö on vahva etu, kun halutaan kertoa omaa tarinaa”, toteaa Sanomalehtien Liiton media- ja kuluttajamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.

 

A-P. Pietilä jää eläkkeelle

Etelä-Suomen Median toimitusjohtaja ja julkaisujohtaja A-P. Pietilä siirtyy sopimuksensa mukaisesti eläkkeelle 1.9.2017 lukien. Hän vastaan Etelä-Suomen Median toiminnasta, tuloksesta ja sisällöistä 30.6.2017 saakka.

– Mediatalo Keskisuomalainen siirtyy uuteen strategiakauteen ja uuteen johtamismalliin. Nyt on luonnollinen kohta siirtyä eläkkeelle, Pietilä toteaa.

Hän on toiminut 43 vuotta toimittajana, päätoimittajana ja mediajohtajana useissa eri julkaisuissa, sanomalehdissä, uutistoimistossa ja televisiossa.

– Etelä-Suomen Media on läpikäynyt toimikautenani mittavan strategisen ja toiminnallisen muutoksen. Yhtiö on nyt markkina-asemansa ja liiketoimintansa näkökulmasta hyvässä iskussa, Pietilä sanoo.

Pietilä kiittää Keskisuomalainen Oyj:n hallitusta siitä, että on saanut mahdollisuuden olla mukana kehittämässä yli 60 sanomalehden mediataloa, jolla on Suomen laajin mediavalikoima.

Pietilä luopuu Keskisuomalainen Oyj:n konsernin johtoryhmän jäsenyydestä kesäkuun lopussa. – Eläke vapauttaa minut 24/7-velvollisuuksista, mutta jatkan omalla tahdillani konsultoinnin, koulutuksen ja kirjoittamisen parissa, Pietilä toteaa jatkosuunnitelmistaan.

Pietilä vastaa Etelä-Suomen Median toiminnasta, tuloksesta ja sisällöistä 30.6.2017 saakka.
Pietilän eläkkeelle jäännin johdosta tehdään seuraavat nimitykset:

Etelä-Suomen Median paikallisjohtajaksi on valittu 12.5.2017 alkaen KM Tiina Laisi-Puheloinen.

Laisi-Puheloinen vastaa paikallisjohtajana myös Etelä-Suomen mediamyynnistä. Hän siirtyy tehtävään asteittain niin, että 1.7.2017 lukien hän raportoi Etelän tuloksen osalta konsernin liiketoimintajohtaja Erkki Summaselle ja myynnin osalta konsernin kaupalliselle johtajalle Jaakko Lintuselle.

Etelä-Suomen Median sisältöjohtajaksi nimitetään julkaisupäällikkö Silja Tenhunen 1.7.2017 lukien. Hän raportoi hallinnollisten asioiden osalta paikallisjohtajalle.

Sanomalehdillä selkeä ykkösasema luotettavuudessa

Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vahvistunut. Tuoreen tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista pitää painettuja sanomalehtiä luotettavana mediana. Toiseksi sijoittuivat Ylen televisiokanavat, joita pitää luotettavina 73 prosenttia suomalaisista.

IRO Research Oy kysyi suomalaisten mielipiteitä 21 median luotettavuudesta maaliskuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta. Painetut sanomalehdet ovat ykkösenä kaikissa tutkituissa ikäryhmissä.

Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin täältä

 

Kuva Sanomalehtien Liitto