Ajankohtaista

Keskisuomalainen Oyj osti Kaakon Viestinnän ja ESV-Paikallismediat

Mediakonsernin liikevaihto harppaa kaupan jälkeen liki neljännesmiljardiin euroon

Keskisuomalainen Oyj on 5.4.2019 ostanut Länsi-Savo-konserniin kuuluvat Kaakon Viestintä Oy:n ja ESV-Paikallismediat Oy:n. Osakkeista maksettu velaton kokonaiskauppahinta on yhteensä noin 17,5 miljoonaa euroa.

Keskisuomalainen-konsernin liikevaihto nousee kaupan myötä liki neljännesmiljardiin euroon. Pro forma -liikevaihto vuodelle 2018 on 247 miljoonaa euroa, pro forma käyttökate 26 miljoonaa euroa. Uudessa konsernissa on noin 6 300 työntekijää.

Kaupassa Keskisuomalainen Oyj:lle siirtyi Kaakon Viestintä Oy:n kuusi 7 – 5-päiväistä lehteä.  Kaakon Viestintä Oy julkaisee Mikkelissä ilmestyvää Länsi-Savoa, Savonlinnassa ilmestyvää Itä-Savoa, Lappeenrannassa ilmestyvää Etelä-Saimaata, Kouvolassa ilmestyvää Kouvolan Sanomia, Kotkassa ilmestyvää Kymen Sanomia sekä Imatralla ilmestyvää Uutisvuoksea. Lisäksi yhtiöllä on digitaalista liiketoimintaa.

Kaupassa Keskisuomalainen Oyj:lle siirtyi ESV-Paikallismediat Oy ja sen yhdeksän yksipäiväistä paikallislehteä. Yhtiön julkaisemia paikallislehtiä ovat Juvan Lehti, Virojoella, Miehikkälässä ja Ylämaalla ilmestyvä Kaakonkulma, Kangasniemen Kunnallislehti, vanhan Anjalankosken alueella Myllykoskella, Inkeroisissa, Anjalassa, Sippolassa, Kaipiaisissa ja Elimäellä ilmestyvä Keskilaakso, Luumäen Lehti, Puruvesi, Savitaipaleella, Taipalsaarella, Lemillä ja Suomenniemellä ilmestyvä Länsi-Saimaan Sanomat, Paikallislehti Joutseno sekä Mäntyharjulla ja Pertunmaalla ilmestyvä Pitäjänuutiset.

Kauppaan kuuluu myös Kouvolassa sijaitseva sanomalehtipaino kiinteistöineen.

Suomen suurin maakunta- ja paikallisuutismedia

Keskisuomalainen-konsernin, Kaakon Viestintä Oy:n ja ESV-Paikallismediat Oy:n muodostama uusi kokonaisuus vahvistaa Mediatalo Keskisuomalaista Suomen suurimpana maakunta- ja paikallisuutismediana.
– Tässä kaupassa kohtasi meidän halumme ostaa ja omistajien halu myydä. Tämä on luonteva jatkumo yhtiön kasvustrategiassa, jossa etenemme vahvasti omaa polkuamme. Haluamme olla toimija, emme toiminnan kohde, sanoo Mediatalo Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Mediatalo Keskisuomalaisella on omaa liiketoimintaa Kaakon Viestinnän toiminta-alueella. Konserni kustantaa kahta kaupunkilehteä, Lappeenrannan Uutisia ja Imatralaista. Kangaskorpi uskoo, että yhdistymisellä on positiivisia vaikutuksia asiakkaiden liiketoimintaan ja asiakaskokemukseen.
– Yritysosto vahvistaa asemaamme niin alueellisesti kuin valtakunnallisesti. Kaakon Viestinnän tuotteet ja palvelut täydentävät erinomaisesti liiketoimintaamme. Kaakkois-Suomen alue yhtenäistää mediakarttaamme, joka yltää nyt pääkaupunkiseudulta keskiseen Suomeen ja Savoon saakka ja nyt myös itärajan tuntumaan.

Keskisuomalainen Oyj aloittaa välittömästi synergiatyön, jossa haetaan tehokkaimmat toimintatavat ja parhaat käytännöt.
–Uusi ostettu liiketoiminta täydentää hyvin jo olemassa olevaa vahvaa kokonaisuutta, Kangaskorpi sanoo.

Mediatalo Keskisuomalainen on laajentunut yritysostoin voimakkaasti viime vuosina. Vuonna 2013 konserniin liitettiin Suomen Lehtiyhtymä Oy ja vuonna 2016 Mediatalo ESA Oy. Vuonna 2018 tutkimusliiketoiminta laajeni tutkimusyhtiö IROResearch Oy:llä.  Viime vuonna ostettu osakkuus paikallis- ja joukkoliikenteen digitaalisiin näyttötauluihin erikoistuneesta Neonmedia Oy:stä  täydensi digitaalisen ulkomainonnan kokonaisuutta. Mainos- ja kaupunkilehtijakelua harjoittava Suomen Suoramainonta -konserni on laajentanut konsernin markkinointiratkaisutarjontaa tammikuusta 2019 alkaen. Lisäksi ensi vuonna konsernilla on kolme uutta radiotaajuutta.

 

 

Uudet KMT-tulokset 

Mediatalo Keskisuomalainen tavoittaa viikossa lähes 2 miljoonaa lukijaa

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Mediatalo Keskisuomalaisen kokonaistavoittavuus on 1 819 000 lukijaa ja viikkokokonaistavoittavuus 1 971 000 lukijaa.

Paperilehdillä tavoitetaan yhteensä 1 340 000 lukijaa ja verkkolehdillä on yhteensä 865 000 lukijaa nettona.

Huomioitavaa, että verkon luvut eivät ole vertailukelpoisia aikaisempiin tutkimuskokonaisuuksiin Comscore FIAM verkkomittaukseen siirtymisen vuoksi. Siirtyminen toiseen verkkomittaukseen ei tuonut suuria muutoksia verkkolukemiseen eikä  kokonaistavoittavuuslukuihin.

Mediatalo Keskisuomalainen, kokonaistavoittavuus (printti+verkko) 5 suurinta

 Helsingin Uutiset  350 000
 Savon Sanomat  235 000
 Keskisuomalainen  221 000
 Etelä-Suomen Sanomat  217 000
 Tamperelainen  154 000

 

Mediatalo Keskisuomalaisen tilattavien lehtien lukijamäärä on 411 000 ja kaupunkilehdillä lukijoita on 929 000.

Suomalaisista 90 % lukee sanomalehtiä viikoittain eri lukuvälineillä, lukemisvälineenä suosituin on painettu sanomalehti.  Painettuna sanomalehteään lukee viikoittain 75 % ja digitaalisena 65 % vastaajista. Digitaalisen lukemisen tavoista digitaalinen näköislehden kasvu jatkuu. Matkapuhelimen suosio lukuvälineenä on kasvanut edelleen. Lukemisvälineet ovat monipuolistuneet, mutta aikakauslehtien, sanomalehtien ja kaupunkilehtien sisältö kiinnostaa lähes kaikkia suomalaisia.

Kolme neljästä vastaajasta käyttää nettiä tiedon hankintaan eri tuotteista ja palveluista, lähes yhtä suosittua on uutisten seuraaminen. Poikkeuksena alle 20-vuotiaat, joilla sosiaalisen median, videoiden ja musiikin seuraaminen on selvästi suositumpaa.

Mainontaan suhtaudutaan positiivisimmin painetussa lehdessä. Painetussa sanomalehdessä olevaan mainontaan suhtautui positiivisesti 77 %, ilmaisjakelu- ja noutopistelehdissä 74 % ja painetussa aikakauslehdessä olevaan mainontaan 65 % vastaajista.

Tee kanssamme toimivaa mainontaa. Medioillamme kohdennat paikallisesti tai tavoitat valtakunnallisesti. Mainoksesi näkyy uskottavassa ja luotettavassa, paikallisesti vahvassa uutismediassa.

Rakennetaan kasvupolkusi yhdessä. Pyydä tarjous täältä.

Lähde: KMT SL/AL 2018

 

Helsingin Uutiset tavoitti joulukuussa yli miljoona suomalaista verkossa – maan ylivoimaisesti luetuin kaupunkilehti

Yhteensä Etelä-Suomen Median lehtien verkkopalveluja käytti joulukuun aikana 1,87 miljoonaa suomalaista.

Tiedot käyvät ilmi torstaina julkaistuista Fiam-mittauksen tuloksista. Mittauksen mukaan Helsingin Uutisia luki kuukauden aikana 1 016 912 suomalaista.

Mittaus koskee joulukuun liikennettä eli laskevat kunkin verkkopalvelun netotetun kävijämäärän kuukauden ajalta. Kuukausitavoittavuus on sivustoilla ja sovelluksissa eri päätelaitteilla käyneiden suomalaisten verkkokäyttäjien määrä. Mittauksessa huomioidaan yhden käyttäjän eri laitteiden käyttö ja luvussa on tietokoneilla, älypuhelimilla ja tableteilla tapahtuva selain- ja sovelluskäyttö.

Joulukuu oli Helsingin Uutisille vuoden toiseksi paras verkkokuukausi – enemmän lukijoita tilastoitiin vain elokuussa.

Lehden kävijämäärä on myös kasvanut tasaisesti sitten tammikuun, jolloin lukijoita tilastoitiin 814 062.

Helsingin Uutiset on nyt kävijämäärältään 7. luetuin sanomalehtien verkkopalvelu Suomessa heti Kalevan jälkeen, kun sanomalehtiin lasketaan myös iltapäivälehdet – ja ylivoimaisesti luetuin kaupunkilehti verkossa.

– Luku on ilahduttava, varsinkin, kun keskitymme hakemaan lukijoita erityisesti Helsingistä ja niistä lähikuntien asukkaista, jotka käyvät töiden tai harrastusten vuoksi Helsingissä, Helsingin Uutisten päätoimittaja Mikko Heino muistuttaa.

Myös Etelä-Suomen Median muut lehdet ovat kasvattaneet lukijamääräänsä verkossa.

Pääkaupunkiseudun kaupunkilehdistä Vantaan Sanomat tavoitti joulukuussa verkossa 221 986 ja Länsiväylä 261 105 suomalaista. Tamperelaisella lukijoita oli 250 290 ja Turkulaisella 224 191.

Tilattavista lehdistä eniten lukijapitoaan nosti sanomalehti Keski-Uusimaa, jota luki kuukauden aikana 176 812 lukijaa.

Yhteensä Etelä-Suomen Median lehtien verkkopalveluja käytti joulukuun aikana 1,87 miljoonaa suomalaista.

Etelä-Suomen Median lehdet ovat osa Mediatalo Keskisuomalaista, joka tavoittaa verkossa 2,37 miljoonaa ihmistä.

Eniten lukijoita on koko maassa iltapäivälehdillä ja Ylellä. Ilta-Sanomilla oli joulukuussa verkossa 3,6 miljoonaa ja Iltalehdellä 3,5 miljoonaa lukijaa. Kolmanneksi luetuin oli Helsingin Sanomat (3,2 miljoonaa) ja neljäs Kauppalehti (1,8 miljoonaa).

Ylen uutis- ja ajankohtaissivut keräsivät 3,1 miljoonaa lukijaa, Yle Areena 2,5 miljoonaa katsojaa. Uudistunut MTV tavoitti joulukuussa verkossa 1,5 miljoonaa suomalaista.

Kuvassa verkon uutispäällikkö Mikko Välimaa ja toimittaja Jari Pietiläinen hiovat Helsingin Uutisten verkko-otsikoita deskissä. Kuva: Päivi Tuovinen

 

Maakunta- ja kaupunkilehdet perustivat uuden teematoimituksen – lukijoita 1,9 miljoonaa

Suomalainen journalismi saa merkittävän uuden toimijan parinkymmenen sanoma- ja kaupunkilehden perustamasta teematoimituksesta.

Uusi teematoimitus tuottaa sisältöjä sekä verkkoon että painettuihin sanoma- ja kaupunkilehtiin. Aihepiireinä ovat hyvinvointi, kuluttaja- ja talousasiat, matkailu, ruoka ja tiede. Teemasuomalainen aloitti toimintansa 21. tammikuuta 2019.

Teemasuomalainen tuottaa sisältöjä muun muassa Etelä-Suomen Sanomiin, Helsingin Uutisiin, Karjalaiseen, Keskisuomalaiseen, Länsi-Savoon, Länsiväylään, Savon Sanomiin ja Vantaan Sanomiin.

Teemasuomalaisen toimituksessa työskentelevät Emmi Tuomisto (kuvassa vas.), Eija Marja-aho, Laura Määttänen, Eveliina Salomaa ja Tuomas Massinen.

Teemasuomalaisen sisältöjä julkaisevat lehdet tavoittavat yhteensä noin 1,9 miljoonaa lukijaa. Toimituksen sisältöjä julkaisevilla lehdillä on jo aiemmin ollut keskinäiseen juttuvaihtoon perustuvaa yhteistyötä teemasisällöissä.

Teemasuomalaisen toimittajia työskentelee Joensuussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Vantaalla. Toimitusta johtaa tuottaja Laura Määttänen, joka siirtyi Teemasuomalaiseen sanomalehti Karjalaisesta.

Teemasuomalainen on osa Mediatalo Keskisuomalaisen tytäryhtiötä Väli-Suomen Media Oy:tä. Sanomalehti Karjalainen on yhtiön vähemmistöomistaja.

Teemasuomalainen tekee sisältöjä yhteistyössä Kaakon Viestinnän lehtien, kuten Etelä-Saimaan, Itä-Savon ja Länsi-Savon kanssa. Yhteisen teematoimituksen perustaminen ei vaikuta yhtiöiden omistuksiin.

Väli-Suomen Media Oy:ssä on jo aiemmin toiminut valtakunnallinen uutistoimitus Uutissuomalainen ja sunnuntaitoimitus Sunnuntaisuomalainen. Uutissuomalainen perustettiin vuonna 2017 ja Sunnuntaisuomalainen 1998.

 

 

Helsingin Uutiset, Länsiväylä ja Vantaan Sanomat panostavat vahvaan kasvuun

Etelä-Suomen Median pääkaupunkiseudun suuret kaupunkilehdet uudistavat ulkoasunsa, palkkaavat lisää resurssia, perustavat radiokanavan ja lähtevät mukaan digitaalisten bussinäyttöjen myyntiin.

Kaupunkilehtiä, Helsingin Uutiset, Länsiväylä ja Vantaan Sanomat, jaetaan kaksi kertaa viikossa 406 000 kappaletta maksutta kotitalouksiin ja noutopisteisiin pääkaupunkiseudulla. Jakelumäärä on suurempi ja lehdet ilmestyvät useammin kuin millään muulla mediatalolla.

Helsingin, Espoon ja Vantaan lisäksi jakelualue kattaa myös Kauniaisen ja Kirkkonummen. Lisäksi alkuvuodesta tuplataan Helsingin Uutisten noutopisteiden määrä noin 200 telineeseen.

Painettu lehti on Etelä-Suomen Mediassa edelleen ydinliiketoimintaa ja siksi Helsingin Uutisten, Länsiväylän ja Vantaan Sanomien kehitykseen panostetaan vahvasti.

Keväällä 2019 uudistetaan lehtien ulkoasu ja palkataan toimitukseen uutta henkilökuntaa. Mediamyynnin resursseja on lisätty jo vuoden 2018 syksyllä ja sama kehitys jatkuu keväällä 2019. Aiemmin joka toinen viikonloppu ilmestynyt AsuntoMedia ilmestyy 5.1.2019 alkaen joka viikonloppu.

Länsiväylän, Vantaan Sanomien ja Helsingin Uutisten historia on pitkä. Sen myötä lehdille on muodostunut vahva side alueidensa paikallisiin asukkaisiin, sekä tuntemus siitä, mitä vaikkapa espoolaiset haluavat Länsiväylästä lukea. Mainokset toimivat parhaiten luetussa mediassa – lehdillä on tutkitusti Kansallisen mediatutkimuksen mukaan 469 000 lukijaa!

Etelä-Suomen Median lehdissä kontaktihinta on aina mainostavan asiakkaan tiedossa.
Paikallisten uutisten määrässä olemme pääkaupunkiseudun ykkösmedia – tähän panostetaan jatkossakin!

Kilpailu lukija- ja mediamarkkinassa on pääkaupunkiseudun lehdille tuttua – Etelä-Suomen Median kaupunkilehtien asema on säilynyt ja vahvistunut, kun samaan aikaan useita kilpailevia kaupunkilehtiä on perustettu ja sitten lopetettu.

Kaupunkilehti on kasvuala myös tulevaisuudessa. Tästä hyvä osoitus on se, että Mediatalo Keskisuomalainen osti jakeluyhtiö Suomen Suoramainonnan. Näin ollen Vantaan Sanomat, Länsiväylä ja Helsingin Uutiset ovat vahvasti mukana myös jakeluliiketoiminnassa. Painopisteenä on tulevaisuudessa myös jakelulaadun kehittäminen.

Printtilehtien, voimakkaasti kasvavien verkkopalveluiden ja jakeluliiketoiminnan tueksi perustetaan vuoden 2020 alussa myös paikallisradio – toimilupa myönnettiin jo marraskuussa. Tällä vahvistetaan paikallisten kaupunkilehtien asemaa pk-seudun mediamarkkinassa. Digitaalinen ulkomainonta kauppakeskuksissa, jättinäytöillä ja busseissa on jo osa koko Mediatalo Keskisuomalaisen päivittäistä arkea.  Kokonaisuudessaan Etelä-Suomen Median tilattavat sanomalehdet ja alueidensa luetuimmat kaupunkilehdet peittävät Uudenmaan kehysalueen liki aukotta.

Kaupunkilehtien ammattitaitoiset mediamyyjät tuntevat alueensa, kuluttajien ostokäyttäytymisen ja löytävät parhaan mahdollisen ratkaisun kokonaisvaltaiseen markkinointiin yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Lisätietoja Karri Kannala, paikallis- ja aluemyyntijohtaja, 050 351 5291, karri.kannala(at)media.fi

 

Viikkouutisista tulee Viikko

Etelä-Suomen Median Viikkouutiset-tuoteperhettä uudistetaan 10.10.2018 alkaen.

Hyvinkään Viikkouutiset ja Riihimäen Seudun Viikkouutiset ilmestyy jatkossa nimellä Aamuposti Viikko ja Keski-Uusimaa Viikkouutiset muuttuu Keski-Uusimaa Viikoksi.

Uudistuksella haetaan vahvistusta Aamupostin sekä Keski-Uusimaan brändeille, mutta pidetään samalla huolta keskisen Uudenmaan viikkolehtien sukunäköisyydestä.

Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa lehtien asemaa niin lukija- kuin mediamarkkinassakin.

Lisätietoja: paikallisjohtaja Karri Kannala, 050 3515 291, karri.kannala@media.fi

 

Helsingin Uutiset rikkoi 1 000 000 lukijan rajan

Helsingin Uutiset rikkoi 1 000 000 lukijan rajan – ”Olennaista on tunnistaa ilmiöt, jotka puhuttavat ihmisiä arjessa”

Kaupunkilehti Helsingin Uutiset rikkoi elokuussa miljoonan verkkolukijan rajan: lehden verkkopalvelua käytti kuukauden aikana 1 044 892 suomalaista.

Tiedot käyvät ilmi keskiviikkona julkaistuista Fiam-luvuista. Kuukausitavoittavuus on sivustoilla ja sovelluksissa eri päätelaitteilla käyneiden suomalaisten internetin käyttäjien määrä. Mittauksessa huomioidaan yhden käyttäjän eri laitteiden käyttö, ja luvussa on tietokoneilla, älypuhelimilla ja tableteilla tapahtuva selain- ja sovelluskäyttö.

Helsingin Uutiset on noussut viimeisen vuoden aikana kahdeksan luetuimman sanomalehtien verkkopalvelun joukkoon. Lehteä julkaisee Etelä-Suomen Media, joka on osa Mediatalo Keskisuomalaista.

Helsingin Uutisten päätoimittaja Mikko Heino selittää lukijamäärän kasvua terävällä uutisjournalismilla.

– Uutinen on meille edelleen kuningas. Oletuksen ja toteutuneen välinen ristiriita on yhä toimiva määritelmä kiinnostavalle uutiselle. Lisäksi kyse on ihmisten arjessa puhuvien ilmiöiden tunnistamisesta, Heino sanoo.

Kaikkiaan Etelä-Suomen Median lehdet tavoittivat verkossa elokuun aikana 1,9 miljoonaa lukijaa.

Kuukausi oli mittauksen perusteella vuoden paras muun muassa kaupunkilehti Länsiväylälle, Tamperelaiselle ja Vantaan Sanomille sekä viihdesivusto Iltamakasiinille. Tilattavista lehdistä vuoden paras kuukausitavoittavuus tilastoitiin sanomalehti Keski-Uusimaalle. Myös Aamuposti nousi elokuussa mukaan Fiam-mittaukseen. Lehti tavoitti kuukauden aikana 102 812 suomalaista.

Yle tavoitti elokuun aikana verkossa 3,1 miljoonaa käyttäjää. Lisäksi Yle Areenaa käytti kuukauden aikana 2,3 miljoonaa suomalaista.

Ilta-Sanomille tilastointiin liki 3,6 miljoonaa lukijaa, Iltalehdelle 3,4. Helsingin Sanomien kuukausitavoittavuus oli 3,1 miljoonaa.

Etelä-Suomen Median lehdet ovat osa Mediatalo Keskisuomalaista. Konsernin lehdet tavoittivat elokuussa verkossa yhteensä 2,5 miljoonaa suomalaista.

Kuva: Johanna Erjonsalo

 

Uudet KMT-tulokset

Etelä-Suomen Median lehdet tavoittavat joka viikko jo 1 000 007 lukijaa ­– Helsingin Uutiset suurin kasvaja

Etelä-Suomen Median kaupunki- ja aluelehdet tavoittavat viikoittain 1 007 000 lukijaa. Tiedot käyvät ilmi torstaina julkaistusta Kansallisesta mediatutkimuksesta (KMT). Tuoreet luvut on kerätty viime vuoden heinäkuun ja tämän vuoden kesäkuun välillä. Niitä vertaillaan viime vuoden lukuihin. Näin luvuissa on päällekkäin puoli vuotta. Koko vuoden 2018 tavoittavuusluvut julkaistaan ensi maaliskuussa. Luvut kertovat keskimääräisen printtinumeron lukijamäärän. Kokonaistavoittavuus taas tarkoittaa keskimääräisen printtinumeron ja lehden digitaalisissa kanavissaan tavoittamien henkilöiden yhteismäärää viikon aikana.

Etelä-Suomen Median lehtien lukijamäärä kasvoi edellisestä mittauksesta 0,7 %, mutta verkossa jopa +5,5 %. Erityisen ripeää kasvu oli pääkaupunkiseudun lehdissä.
Eniten lukijamääräänsä nosti Helsingin Uutiset, joka tavoittaa nyt 42 000 lukijaa viikossa enemmän kuin vuoden 2017 mittauksessa. Kokonaistavoittavuuttaan kasvattivat tilattavista lehdistä Keski-Uusimaa ja Uusimaa, suurista kaupunkilehdistä muun muassa Nurmijärven Uutiset ja Vantaan Sanomat.

Etelä-Suomen Media on osa Mediatalo Keskisuomalaista, jonka tuotteita lukee viikoittain 1 778 000 suomalaista.

 

Suomalaisista 92 % seuraa sanoma- ja aikakauslehtiä viikoittain ja lukemisvälineenä suosituimman paikkaa pitää edelleen painettu lehti. Matkapuhelimen suosio on kasvanut ja se on ohittanut hienoisesti tietokoneen.  Lukemisvälineet ovat monipuolistuneet, mutta aikakauslehtien ja sanomalehtien sisältö kiinnostaa lähes kaikkia suomalaisia joka viikko.

Painettuna lehteään lukee viikoittain 75 % ja digitaalisena 65 % vastaajista. Digitaalisen lukemisen tavoista digitaalinen näköislehden kasvu jatkuu.

Mainontaan suhtaudutaan niinikään positiivisimmin painetussa lehdessä. Painetussa sanomalehdessä olevaan mainontaan suhtautui positiivisesti 78 % ja painetussa aikakauslehdessä olevaan mainontaan 67 % vastaajista.

Lähde: KMT syksy 2017/kevät 2018

 

Mediatalo Keskisuomalaisen tietosuojalauseke päivitetty

EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR)  astuu voimaan 25.5.2018. Olemme tarkastelleet tietosuojakäytäntöjämme ja haluamme kertoa niistä selkeästi ja avoimesti.

Mediatalo Keskisuomalaisella muutos on reilun puolentoista vuoden aikana tarkoittanut henkilöstön koulutusta, alihankkijoiden vastuuttamista sopimuksin, dokumentoinnin tarkentamista sekä tietosuojavastaavan nimeämistä. Asetusten muutosten myötä Mediatalo Keskisuomalainen on myös päivittänyt tietosuojalausekkeensa, jossa on otettu huomioon laajemmat informointivelvoitteet ja päivitetty myös se kuinka asiakkaat voivat jatkossa toteuttaa oikeuksiaan.

Myyntiehtoja on myös tarkennettu ja päivitetty tietosuojaa koskeva osuus, jotta voidaan varmistaa asetuksen velvoitteiden täyttäminen.

Päivitetyn tietosuojalausekkeen suurimpia muutoksia aiempaan versioon verrattuna on muun muassa  rekisteriselosteiden sulauttaminen tietosuojalausekkeeseen, joten jatkossa kaikki informaatio löytyy samasta paikasta. Rekisteröityjen oikeuksien toteuttamiseen on myös tehty tarkennuksia ja esittelemme tarkemmin tapamme hallita sivustoilla käytettäviä evästeitä.

Huomaattehan, että journalistisella käsittelyperusteella kerätyt tiedot eli toimitusten tiedot ja kuvat eivät ole jatkossakaan avoimia toimituksien ulkopuolelle.

 

Päivitetty tietosuojalauseke löytyy: https://www.keskisuomalainen.com/fi/tietosuojalauseke/
Päivitetyt myyntiehdot: https://www.keskisuomalainen.com/fi/yrityksille/myyntiehdot/ehdot/

 

Painetulla sanomalehdellä edelleen ykkösasema luotettavuudessa

Suomalaisista 75 prosenttia pitää painettuja sanomalehtiä luotettavana mediana. Toiseksi sijoittuvat Ylen televisiokanavat, joita pitää luotettavina 73 prosenttia suomalaisista.

Sanomalehtien ja Ylen digitaaliset palvelut ovat säilyttäneet tärkeytensä. Sanomalehtien maksullisia digitaalisia palveluita pitää itselleen tärkeinä uutislähteinä 17 prosenttia suomalaisista. Tärkeys on noussut 25–34- ja 45–54-vuotiaiden keskuudessa.

Yhä useampi nuori tunnistaa sanomalehtien asiantuntemuksen

Entistä useampi 18–34-vuotias mieltää sanomalehtien maksuttomat digitaaliset palvelut asiantunteviksi uutislähteiksi. Sanomalehtien maksulliset ja maksuttomat digitaaliset palvelut koetaan jo lähes yhtä asiantunteviksi.

Läheisimmän uutislähteen asemasta painetut sanomalehdet ja Ylen televisiokanavat kilpailevat rinta rinnan. Suomalaisista 56 prosenttia liittää näihin medioihin läheisyyden.

IRO Research Oy:n 12.–19.3.2018 tekemässä tutkimuksessa kysyttiin suomalaisten mielipiteitä 22 median luotettavuudesta sekä eri medioiden tärkeydestä, hyödyllisyydestä, asiantuntevuudesta ja läheisyydestä uutislähteenä. Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin täältä>>

Kuva: Sanomalehtien Liitto