Ajankohtaista

Viikkouutisista tulee Viikko

Etelä-Suomen Median Viikkouutiset-tuoteperhettä uudistetaan 10.10.2018 alkaen.

Hyvinkään Viikkouutiset ja Riihimäen Seudun Viikkouutiset ilmestyy jatkossa nimellä Aamuposti Viikko ja Keski-Uusimaa Viikkouutiset muuttuu Keski-Uusimaa Viikoksi.

Uudistuksella haetaan vahvistusta Aamupostin sekä Keski-Uusimaan brändeille, mutta pidetään samalla huolta keskisen Uudenmaan viikkolehtien sukunäköisyydestä.

Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa lehtien asemaa niin lukija- kuin mediamarkkinassakin.

Lisätietoja: paikallisjohtaja Karri Kannala, 050 3515 291, karri.kannala@media.fi

 

Helsingin Uutiset rikkoi 1 000 000 lukijan rajan

Helsingin Uutiset rikkoi 1 000 000 lukijan rajan – ”Olennaista on tunnistaa ilmiöt, jotka puhuttavat ihmisiä arjessa”

Kaupunkilehti Helsingin Uutiset rikkoi elokuussa miljoonan verkkolukijan rajan: lehden verkkopalvelua käytti kuukauden aikana 1 044 892 suomalaista.

Tiedot käyvät ilmi keskiviikkona julkaistuista Fiam-luvuista. Kuukausitavoittavuus on sivustoilla ja sovelluksissa eri päätelaitteilla käyneiden suomalaisten internetin käyttäjien määrä. Mittauksessa huomioidaan yhden käyttäjän eri laitteiden käyttö, ja luvussa on tietokoneilla, älypuhelimilla ja tableteilla tapahtuva selain- ja sovelluskäyttö.

Helsingin Uutiset on noussut viimeisen vuoden aikana kahdeksan luetuimman sanomalehtien verkkopalvelun joukkoon. Lehteä julkaisee Etelä-Suomen Media, joka on osa Mediatalo Keskisuomalaista.

Helsingin Uutisten päätoimittaja Mikko Heino selittää lukijamäärän kasvua terävällä uutisjournalismilla.

– Uutinen on meille edelleen kuningas. Oletuksen ja toteutuneen välinen ristiriita on yhä toimiva määritelmä kiinnostavalle uutiselle. Lisäksi kyse on ihmisten arjessa puhuvien ilmiöiden tunnistamisesta, Heino sanoo.

Kaikkiaan Etelä-Suomen Median lehdet tavoittivat verkossa elokuun aikana 1,9 miljoonaa lukijaa.

Kuukausi oli mittauksen perusteella vuoden paras muun muassa kaupunkilehti Länsiväylälle, Tamperelaiselle ja Vantaan Sanomille sekä viihdesivusto Iltamakasiinille. Tilattavista lehdistä vuoden paras kuukausitavoittavuus tilastoitiin sanomalehti Keski-Uusimaalle. Myös Aamuposti nousi elokuussa mukaan Fiam-mittaukseen. Lehti tavoitti kuukauden aikana 102 812 suomalaista.

Yle tavoitti elokuun aikana verkossa 3,1 miljoonaa käyttäjää. Lisäksi Yle Areenaa käytti kuukauden aikana 2,3 miljoonaa suomalaista.

Ilta-Sanomille tilastointiin liki 3,6 miljoonaa lukijaa, Iltalehdelle 3,4. Helsingin Sanomien kuukausitavoittavuus oli 3,1 miljoonaa.

Etelä-Suomen Median lehdet ovat osa Mediatalo Keskisuomalaista. Konsernin lehdet tavoittivat elokuussa verkossa yhteensä 2,5 miljoonaa suomalaista.

Kuva: Johanna Erjonsalo

 

Uudet KMT-tulokset

Etelä-Suomen Median lehdet tavoittavat joka viikko jo 1 000 007 lukijaa ­– Helsingin Uutiset suurin kasvaja

Etelä-Suomen Median kaupunki- ja aluelehdet tavoittavat viikoittain 1 007 000 lukijaa. Tiedot käyvät ilmi torstaina julkaistusta Kansallisesta mediatutkimuksesta (KMT). Tuoreet luvut on kerätty viime vuoden heinäkuun ja tämän vuoden kesäkuun välillä. Niitä vertaillaan viime vuoden lukuihin. Näin luvuissa on päällekkäin puoli vuotta. Koko vuoden 2018 tavoittavuusluvut julkaistaan ensi maaliskuussa. Luvut kertovat keskimääräisen printtinumeron lukijamäärän. Kokonaistavoittavuus taas tarkoittaa keskimääräisen printtinumeron ja lehden digitaalisissa kanavissaan tavoittamien henkilöiden yhteismäärää viikon aikana.

Etelä-Suomen Median lehtien lukijamäärä kasvoi edellisestä mittauksesta 0,7 %, mutta verkossa jopa +5,5 %. Erityisen ripeää kasvu oli pääkaupunkiseudun lehdissä.
Eniten lukijamääräänsä nosti Helsingin Uutiset, joka tavoittaa nyt 42 000 lukijaa viikossa enemmän kuin vuoden 2017 mittauksessa. Kokonaistavoittavuuttaan kasvattivat tilattavista lehdistä Keski-Uusimaa ja Uusimaa, suurista kaupunkilehdistä muun muassa Nurmijärven Uutiset ja Vantaan Sanomat.

Etelä-Suomen Media on osa Mediatalo Keskisuomalaista, jonka tuotteita lukee viikoittain 1 778 000 suomalaista.

 

Suomalaisista 92 % seuraa sanoma- ja aikakauslehtiä viikoittain ja lukemisvälineenä suosituimman paikkaa pitää edelleen painettu lehti. Matkapuhelimen suosio on kasvanut ja se on ohittanut hienoisesti tietokoneen.  Lukemisvälineet ovat monipuolistuneet, mutta aikakauslehtien ja sanomalehtien sisältö kiinnostaa lähes kaikkia suomalaisia joka viikko.

Painettuna lehteään lukee viikoittain 75 % ja digitaalisena 65 % vastaajista. Digitaalisen lukemisen tavoista digitaalinen näköislehden kasvu jatkuu.

Mainontaan suhtaudutaan niinikään positiivisimmin painetussa lehdessä. Painetussa sanomalehdessä olevaan mainontaan suhtautui positiivisesti 78 % ja painetussa aikakauslehdessä olevaan mainontaan 67 % vastaajista.

Lähde: KMT syksy 2017/kevät 2018

 

Mediatalo Keskisuomalaisen tietosuojalauseke päivitetty

EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR)  astuu voimaan 25.5.2018. Olemme tarkastelleet tietosuojakäytäntöjämme ja haluamme kertoa niistä selkeästi ja avoimesti.

Mediatalo Keskisuomalaisella muutos on reilun puolentoista vuoden aikana tarkoittanut henkilöstön koulutusta, alihankkijoiden vastuuttamista sopimuksin, dokumentoinnin tarkentamista sekä tietosuojavastaavan nimeämistä. Asetusten muutosten myötä Mediatalo Keskisuomalainen on myös päivittänyt tietosuojalausekkeensa, jossa on otettu huomioon laajemmat informointivelvoitteet ja päivitetty myös se kuinka asiakkaat voivat jatkossa toteuttaa oikeuksiaan.

Myyntiehtoja on myös tarkennettu ja päivitetty tietosuojaa koskeva osuus, jotta voidaan varmistaa asetuksen velvoitteiden täyttäminen.

Päivitetyn tietosuojalausekkeen suurimpia muutoksia aiempaan versioon verrattuna on muun muassa  rekisteriselosteiden sulauttaminen tietosuojalausekkeeseen, joten jatkossa kaikki informaatio löytyy samasta paikasta. Rekisteröityjen oikeuksien toteuttamiseen on myös tehty tarkennuksia ja esittelemme tarkemmin tapamme hallita sivustoilla käytettäviä evästeitä.

Huomaattehan, että journalistisella käsittelyperusteella kerätyt tiedot eli toimitusten tiedot ja kuvat eivät ole jatkossakaan avoimia toimituksien ulkopuolelle.

 

Päivitetty tietosuojalauseke löytyy: https://www.keskisuomalainen.com/fi/tietosuojalauseke/
Päivitetyt myyntiehdot: https://www.keskisuomalainen.com/fi/yrityksille/myyntiehdot/ehdot/

 

Painetulla sanomalehdellä edelleen ykkösasema luotettavuudessa

Suomalaisista 75 prosenttia pitää painettuja sanomalehtiä luotettavana mediana. Toiseksi sijoittuvat Ylen televisiokanavat, joita pitää luotettavina 73 prosenttia suomalaisista.

Sanomalehtien ja Ylen digitaaliset palvelut ovat säilyttäneet tärkeytensä. Sanomalehtien maksullisia digitaalisia palveluita pitää itselleen tärkeinä uutislähteinä 17 prosenttia suomalaisista. Tärkeys on noussut 25–34- ja 45–54-vuotiaiden keskuudessa.

Yhä useampi nuori tunnistaa sanomalehtien asiantuntemuksen

Entistä useampi 18–34-vuotias mieltää sanomalehtien maksuttomat digitaaliset palvelut asiantunteviksi uutislähteiksi. Sanomalehtien maksulliset ja maksuttomat digitaaliset palvelut koetaan jo lähes yhtä asiantunteviksi.

Läheisimmän uutislähteen asemasta painetut sanomalehdet ja Ylen televisiokanavat kilpailevat rinta rinnan. Suomalaisista 56 prosenttia liittää näihin medioihin läheisyyden.

IRO Research Oy:n 12.–19.3.2018 tekemässä tutkimuksessa kysyttiin suomalaisten mielipiteitä 22 median luotettavuudesta sekä eri medioiden tärkeydestä, hyödyllisyydestä, asiantuntevuudesta ja läheisyydestä uutislähteenä. Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin täältä>>

Kuva: Sanomalehtien Liitto

 

Etelä-Suomen Median paikallisjohtajaksi Karri Kannala

Etelä-Suomen Median paikallisjohtajaksi ja aluemyyntijohtajaksi on nimitetty 5.3.2018 alkaen Karri Kannala.

 

Hän on toiminut Mediatalo Keskisuomalaisessa kustannusjohtajana, vastaavana päätoimittajana ja lehtiryhmän johtajana.

– Olen otettu siitä, että Mediatalo Keskisuomalaisen johto on antanut minulle näin vastuullisen tehtävän merkittävässä mediayhtiössä, Kannala sanoo.

Uuden paikallisjohtajan mukaan ykköstehtävänä pysyy mahdollisimman hyvien paikallisten lehtien tekeminen koko Etelä-Suomen alueella. Kannala jatkaa myös Kaupunkilehti Tamperelaisen vastaavana päätoimittajana.

– Paikallislehdet ovat tänä päivänä edelleen haluttuja ja luettuja. Viime viikolla julkistetut Kansallisen mediatutkimuksen luvut osoittavat, että Etelä-Suomen Medialle lehtien sisältö on halutumpaa kuin koskaan ennen. Rikoimme miljoonan lukijan rajan.

Kannala raportoi paikallisjohtajan tehtävästään konsernin liiketoimintajohtaja Erkki Summaselle ja aluemyyntijohtajan sekä MEKSin markkinointi- ja myyntijohtajan tehtävien osalta konsernin kaupalliselle johtajalle Jaakko Lintuselle.

Kannalan pääasiallinen toimipiste sijaitsee jatkossa Vantaalla.

Lisätiedot: 

Konserninjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi, 050 688 33, vesa-pekka.kangaskorpi(at)media.fi

Paikallisjohtaja, aluejohtaja, vastaava päätoimittaja Karri Kannala, 050 351 5291, karri.kannala(at)media.fi

 

Sanomalehdet ylivoimaisesti mieluisin mainosväline

Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä edelleen ylivoimaisesti mieluisimpana mainosvälineenä, selviää IRO Research Oy:n tuoreesta Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.

Suomalaisista 46 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Muut neljätoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien mieluisuuden taakse. Tutkimuksessa vastaajat saivat valita vain yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan.

Toiseksi tutkimuksessa sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaisista. Ero sanomalehtien ja television välillä on jopa kasvanut viime vuoteen verrattuna. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, painetut aikakauslehdet ja sanomalehtien digitaaliset palvelut.

Kärjessä olevien medioiden mieluisuuden järjestys vaihtelee hieman ikäryhmittäin, mutta painetut sanomalehdet ovat kaikkien ikäryhmien osalta mieluisin tapa vastaanottaa mainontaa. Facebook, Google, Youtube, Instagram, Twitter ja WhatsApp eivät ole suosikkeja edes nuorimpien parissa.

”Markkinointipäätösten äärellä kannattaa muistaa, että suomalaiset suhtautuvat erilaisiin kanaviin mainosmielessä hyvin eri tavoin. Mieluisaksi koettu ympäristö on vahva etu, kun halutaan kertoa omaa tarinaa”, toteaa Sanomalehtien Liiton media- ja kuluttajamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.

 

A-P. Pietilä jää eläkkeelle

Etelä-Suomen Median toimitusjohtaja ja julkaisujohtaja A-P. Pietilä siirtyy sopimuksensa mukaisesti eläkkeelle 1.9.2017 lukien. Hän vastaan Etelä-Suomen Median toiminnasta, tuloksesta ja sisällöistä 30.6.2017 saakka.

– Mediatalo Keskisuomalainen siirtyy uuteen strategiakauteen ja uuteen johtamismalliin. Nyt on luonnollinen kohta siirtyä eläkkeelle, Pietilä toteaa.

Hän on toiminut 43 vuotta toimittajana, päätoimittajana ja mediajohtajana useissa eri julkaisuissa, sanomalehdissä, uutistoimistossa ja televisiossa.

– Etelä-Suomen Media on läpikäynyt toimikautenani mittavan strategisen ja toiminnallisen muutoksen. Yhtiö on nyt markkina-asemansa ja liiketoimintansa näkökulmasta hyvässä iskussa, Pietilä sanoo.

Pietilä kiittää Keskisuomalainen Oyj:n hallitusta siitä, että on saanut mahdollisuuden olla mukana kehittämässä yli 60 sanomalehden mediataloa, jolla on Suomen laajin mediavalikoima.

Pietilä luopuu Keskisuomalainen Oyj:n konsernin johtoryhmän jäsenyydestä kesäkuun lopussa. – Eläke vapauttaa minut 24/7-velvollisuuksista, mutta jatkan omalla tahdillani konsultoinnin, koulutuksen ja kirjoittamisen parissa, Pietilä toteaa jatkosuunnitelmistaan.

Pietilä vastaa Etelä-Suomen Median toiminnasta, tuloksesta ja sisällöistä 30.6.2017 saakka.
Pietilän eläkkeelle jäännin johdosta tehdään seuraavat nimitykset:

Etelä-Suomen Median paikallisjohtajaksi on valittu 12.5.2017 alkaen KM Tiina Laisi-Puheloinen.

Laisi-Puheloinen vastaa paikallisjohtajana myös Etelä-Suomen mediamyynnistä. Hän siirtyy tehtävään asteittain niin, että 1.7.2017 lukien hän raportoi Etelän tuloksen osalta konsernin liiketoimintajohtaja Erkki Summaselle ja myynnin osalta konsernin kaupalliselle johtajalle Jaakko Lintuselle.

Etelä-Suomen Median sisältöjohtajaksi nimitetään julkaisupäällikkö Silja Tenhunen 1.7.2017 lukien. Hän raportoi hallinnollisten asioiden osalta paikallisjohtajalle.

Sanomalehdillä selkeä ykkösasema luotettavuudessa

Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vahvistunut. Tuoreen tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista pitää painettuja sanomalehtiä luotettavana mediana. Toiseksi sijoittuivat Ylen televisiokanavat, joita pitää luotettavina 73 prosenttia suomalaisista.

IRO Research Oy kysyi suomalaisten mielipiteitä 21 median luotettavuudesta maaliskuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta. Painetut sanomalehdet ovat ykkösenä kaikissa tutkituissa ikäryhmissä.

Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin täältä

 

Kuva Sanomalehtien Liitto