Ajankohtaista

Etsimme uutistoimittajaa

 

Etsimme kaupunkilehti Seinäjoen Sanomiin

UUTISTOIMITTAJAA

vakituiseen työsuhteeseen tekemään päätoimittajan työparina sisältöjä kerran viikossa ilmestyvään painettuun lehteen sekä päivittäin verkkoon.

Olet etsimämme henkilö, jos:

  • suhtaudut kunnianhimoisesti paikallisjournalismin kehittämiseen ja intohimoisesti lukijoiden palvelemiseen.
  • sytyt sekä nopeatempoisesta uutistyöstä että syventävästä feature-journalismista.
  • etsit uteliaasti kiinnostavia aiheita sekä teräviä näkökulmia ja haluat kokeilla rohkeasti erilaisia esitystapoja.
  • olet kiinnostunut kehittämään taitojasi, ymmärtämään verkon analytiikkaa ja mahdollisesti myös etenemään urallasi.

Edellytämme kirjoittavan journalistin taitojen lisäksi valokuvaustaitoa. Taittotaito InDesign-ohjelmalla on etu, samoin Seinäjoen seudun paikallistuntemus katsotaan eduksi. Omatoimisuuden lisäksi kyky toimia osana tiimiä on välttämätön, kuten myös ajokortti. Tarjoamme mielenkiintoisen ja monipuolisen työn kehittyvässä mediakonsernissa, kannustavan työyhteisön sekä mahdollisuuden kehittää ja kehittyä.

Pyrimme täyttämään paikan mahdollisimman pian.

Jätä hakemuksesi viimeistään 20.3.2022 osoitteessa www.keskisuomalainen.com/rekry

Lisätiedot
Seinäjoen Sanomien päätoimittaja Johanna Koskiahde
puh. 040 481 1682
johanna.koskiahde@media.fi

Etelä-Suomen Median kanavilla tavoitat 86 % uusimaalaisista!

Etelä-Suomen Media ja Mediatalo Keskisuomalainen ovat nousseet isojen mediatalojen rinnalle mediaratkaisujen tavoittavuudella mitattuna. Etelä-Suomen Mediat tavoittavat nyt 1.076.000 eri kuluttajaa Uudellamaalla eli 86 % koko Uudenmaan väestöstä! Tulokset ilmenevät markkinatutkimusyritys Kantar TNS Oy:n tekemästä yhteistavoittavuustutkimuksesta.

Etelä-Suomen Median valtti ovat kattavat, tehokkaat ja tavoittavat digitaalisen ulkomainonnan kanavat eli DOOH-ratkaisut. DOOH-ratkaisut nostavat Etelä-Suomen Median kanavien nettokontaktit huikeaan 1.076.000 eri kuluttajaan ja peiton 86 % koko Uudenmaan väestöstä!

Kantarin tekemä tutkimus toteutettiin marras-joulukuussa 2021. Siinä tutkittiin ensimmäisen kerran kaikkien Etelä-Suomen Median ja Mediatalo Keskisuomalaisen medioiden yhteistavoittavuutta. Vastaajia tutkimuksessa oli 5 095 ympäri Suomen.

Kun haluat tavoittaa uusimaalaiset, olemme apunasi! Ota yhteyttä >>

 

DOOH – tavoita siellä missä kohderyhmäsi liikkuu

Digitaaliseen ulkomainontaan eli DOOH-kanaviin lasketaan liikenneasemanäyttöjen lisäksi myös teiden varsilla sekä kaupunkien keskustoissa olevat Big One -mediat sekä paikallisbussien että Onnibussien pikavuorojen näytöt. Etelä-Suomen Media tarjoaa kattavan näyttöverkoston koko Uudenmaan alueella, ja oman yhteyshenkilösi kautta voit helposti laajentaa kampanjasi kattamaan vaikka koko Suomen.

Hyödyntämällä DOOH-kanavia vahvistat kampanjaasi Uudellamaalla merkittävästi. DOOH-ratkaisuihin kannattaa tutustua, sillä niiden kohdennettavuus on erinomainen ja niiden kautta tavoitat tehokkaasti myös niitä ryhmiä, jotka jäävät perinteisten kanavien ulkopuolelle:

Etelä-Suomen Median printti & digi* +

  • BIG ONE 192.000 nettokontaktia lisää Uudellamaalla
  • Bussimedia 184.000 nettokontaktia lisää Uudellamaalla
  • Liikenneasemat 127.000 nettokontaktia lisää Uudellamaalla

*ESM:n printti 1 pv + digi 7pv Uudellamaalla

 

Kun haluat tavoittaa uusimaalaiset, autamme mielellämme

Henkilökohtainen yhteyshenkilösi palvelee sinua tai ota meihin yhteyttä >> 

 

Koko Etelä-Suomen Median painetut ja digitaaliset lehdet sekä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) tavoittavat 1,5 miljoonaa suomalaista eli 82 prosenttia alueen väestöstä. Tämä tarkoittaa, että oman yhteyshenkilösi kautta saat tavoittavat ja kattavat mediaratkaisut Uudenmaan ja Pirkanmaan sekä Seinäjoen alueelle – yhden luukun periaatteella!

Haemme päätoimittajaa

Nykyisen päätoimittajan siirtyessä syyskuussa eläkkeelle etsimme paikallislehti Loviisan Sanomiin vakituiseen työsuhteeseen

Päätoimittajaa

Työsuhde alkaa sopimuksen mukaan, mieluiten kevään 2022 aikana.

Päätoimittajan tehtävänä on vastata kolmesti viikossa painettuna lehtenä ja päivittäin verkossa ilmestyvän Loviisan Sanomien toimituksen johtamisesta ja journalistisesta kehittämisestä. Olennaisena osana työhön kuuluu myös yhteiskuntasuhteiden hoito ja vaaliminen Loviisassa, Lapinjärvellä ja muualla Itä-Uudellamaalla. Päätoimittaja osallistuu myös käytännön toimitustyöskentelyyn ja on aktiivinen kirjoittaja.

 

ODOTAMME SINULTA:

• vahvaa journalistista osaamista ja näkemystä alueensa johtavan median kehittämisestä
• kokemusta esimiestyöstä
• halua sitoutua Loviisaan ja valmiutta sidosryhmäsuhteiden luomiseen
• näyttöjä laadukkaasta printti- ja verkkolehtiosaamisesta

 

TARJOAMME SINULLE:

• monipuolisen, kiinnostavan ja haasteellisen tehtävän näköalapaikalla
• tuotteen, jonka brändi on alueella perinteikäs ja tunnettu
• kasvavan ja kehittyvän lukijakunnan
• kilpailukykyisen palkan ja muut työsuhde-edut
• ison lehtikonsernin tuen ja osaamisen

 

Loviisan Sanomat on ilmestymisalueensa johtava paikallismedia, jonka kokonaistavoittavuus on 12 000 lukijaa (KMT 2021).

 

HAKEMUKSET:

Hae paikkaa täällä 28.2.2022 mennessä.

 

LISÄTIEDOT:

Lisätietoja tehtävästä antaa sisältöjohtaja Joonas Romppanen 040 513 7715, joonas.romppanen@media.fi

Haemme avustavia toimittajia Helsingin Uutisiin

Helsingin Uutiset on Suomen suurin kaupunkilehti kokonaistavoittavuudella mitattuna. Kehitämme ja uudistamme lehteämme voimakkaasti. Haluamme tehdä helsinkiläisiä uutisia helsinkiläisille lukijoille, laadukkaasti ja paikallisesti.

 

Asutko Helsingissä ja tunnet kaupungin kuin omat taskusi? Osaatko ideoida journalistisia juttuaiheita sekä kirjoittaa ja kuvata? Jos vastaat kyllä, niin voit olla etsimämme freelancer-toimittaja.

Haemme 1-2 vakituisesti kirjoittavaa avustavaa toimittajaa. Juttujen määrä viikkotasolla vaihtelee kahdesta neljään. Aikataulussa pysyminen, luotettavuus ja oma-aloitteisuus ovat ominaisuuksia, joita työssä tarvitaan.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi 31.1.2022 mennessä osoitteella karri.kannala@media.fi. Kerro hakemuksessa myös missä päin Helsinkiä asut ja mitkä kaupunginosat tunnet parhaiten.

Lisätietoja tehtävästä antaa päätoimittaja Karri Kannala puh. 050 351 5291.

 

Etelä-Suomen Media on osa Mediatalo Keskisuomalaista, joka on vahva suomalainen mediakonserni. Tarjoamme mielenkiintoisia tehtäviä eri alojen ammattilaisille. Meillä työskentelee yli 2 000 media-alan ammattilaista erilaisissa tehtävissä. Toimimme noin 50 eri paikkakunnalla ja julkaisemme yli 90 lehti- ja verkkomediaa. Digitaalinen ulkomainontamme tavoittaa viikoittain lähes 2 miljoonaa suomalaista. Lisäksi meillä on radioliiketoimintaa sekä paino-, jakelu-, tutkimus-, digi-, kiinteistö-, markkinointi- ja viestintäliiketoimintaa. Tarjoamme työntekijöillemme mielenkiintoisia urapolkuja ja olemme mukana kehittämässä median uutta tulevaisuutta. Tutustu meihin ja palveluihimme tarkemmin: www.keskisuomalainen.com ja www.etelasuomenmedia.fi

”Opin, että kivassa ammatissa aika rientää ja pääset olemaan oma itsesi.”

Näin sanoo TATin Yrityskylässä vierailut koululainen. Etelä-Suomen Media on Yrityskylä Espoon kumppani. Etelä-Suomen Median lehdistä Aamuposti, Länsiväylä, Nurmijärven Uutiset ja Vihdin Uutiset ovat edustettuna Yrityskylän pienoisyhteiskunnassa. Kyläpäivän aikana kuudesluokkalaiset pääsevät kokeilemaan aitoja työelämän rooleja ja tutustumaan hyvin konkreettisesti, miten yhteiskunta toimii.

Yrityskylä toimii monilla eri paikkakunnilla eri puolilla Suomea. Tänä lukuvuonna Yrityskylään osallistuu yhteensä 52.000 kuudenluokkalaista, mikä on 83% koko ikäluokasta, sekä 45.000 yhdeksäsluokkalaista, mikä on 73% koko ikäluokasta.

Espoon Yrityskylän Alakoulussa vierailevat Espoon, Kirkkonummen, Kauniaisten, Inkoon, Lapinjärven, Loviisan, Nurmijärven, Siuntion ja Vihdin kuudesluokkalaiset. Kevätlukukausi päästään aloittamaan Yrityskylässä paikan päällä järjestettävillä kyläpäivillä. Rajoitusten muutoksia seurataan Yrityskylässä kuitenkin tarkasti. Kuudenluokkalaisten pienoisyhteiskunnassa pääsee kyläpäivän aikana vuonna 2022 testaamaan uutena asiana sivutoimista yrittäjyyttä.

 

Syyslukukaudella oppimisen ilon täyteisiä kyläpäiviä

Syyslukukausi Yrityskylä Espoossa sujui positiivisissa merkeissä. Syksyn aikana 7318 kuudesluokkalaista vietti kyläpäivää Yrityskylä Espoossa. Yrityskylän saama palaute oli kiittävää, ja Espoon Yrityskylän Alakoulu sai joulutodistukseen oppilaita arvosanaksi 9,2 ja opettajilta 9,4 keskiarvon.

Yrityskylässä vierailun vaikutusta on nyt myös tutkittu. Etelä-Suomen Media on todella ylpeä hienoista tuloksista. Osallistuminen kyläpäivään lisää selvästi nuorten yhteiskunta- ja taloustietoisuutta sekä kehittää ymmärrystä yhteiskunnasta kokonaisuutena. Lue tarkemmin tutkimuksen tuloksista >>

Etelä-Suomen Median tehtävissä työskennelleet oppilaat kommentoivat kyläpäivää muun muassa näin:

”Opin, miten tärkeää yhteistyö on.”

”Oli mukava päivä, vaikka se oli vähän kiireinen. Kiitos kokemuksesta!”

”Opin miten sanomalehden tekeminen toimii.”

 

Yrityskylä on osa Talous ja nuoret TAT:n toimintaa. TATin toiminnan tavoite on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja tahtoo toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Lue lisää: tat.fi

Yrityskylä Espoon kausi on saanut hyvän alun

Etelä-Suomen Media on jo kahdeksatta vuotta mukana Yrityskylä Espoon toiminnassa. Yrityskylässä peruskoulujen kuudesluokkalaiset pääsevät koulupäivän ajaksi tutustumaan käytännön läheisesti työelämään. Oppilaat saavat Yrityskylässä oman työtehtävän ja työskentelevät tehtävässään päivän verran tutustuen tekemisen kautta, miten yhteiskunta toimii.

Etelä-Suomen Media on Yrityskylä Espoossa mukana Länsiväylän, Nurmijärven Uutisten, Aamupostin ja Vihdin Uutisten minitoimituksella, jossa oppilaat työskentelevät päätoimittajana, toimittajana ja valokuvaajana. Oppilaat tuottavat kyläpäivän aikana oman lehden sen mukaan, millä paikkakunnalla käyvät koulua. Yrityskylä Espoossa vierailevat Espoon, Kirkkonummen, Kauniaisten, Inkoon, Lapinjärven, Loviisan, Nurmijärven, Siuntion ja Vihdin kuudesluokkalaiset.

Oppimisen iloa ja riemunkiljahduksia

Yrityskylä Espoon toimintakausi starttasi 4.10.2021. Kauden alku on sujunut vauhdikkaasti ja iloisen oppimisen merkeissä. Parhaiten toiminnan onnistumista ja tunnelmia kuvaa oppilaiden antama palaute: ”Oli tosi kivaa ja haluisin tulla uusiksi!!!”, kirjoitti palautekyselyyn eräs Yrityskylä Espoossa tänä syksynä vieraillut kuudenluokkalainen.

Koronatilanteesta johtuvia varotoimia noudattaen iloa ja oppimisen riemua on pystytty tarjoamaan suunnitellusti. Espoon Yrityskylässä vierailee tänä lukuvuonna keskimäärin reilu 700 kuudenluokkalaista kuukaudessa.

Kuva: Helka Otsolampi, Yrityskylä Espoo, TAT

Etelä-Suomen Media tavoittaa 978 000 lukijaa

Tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Etelä-Suomen Median julkaisemien lehtien kokonaistavoittavuus on nyt 978 000 lukijaa. Etelä-Suomen Median paperilehdet tavoittavat 597 000 lukijaa ja verkkolehdillä on yhteensä 542 000 lukijaa, eli lähes saman määrän kuin edellisessä KMT-mittauksessa. Kokonaistavoittavuusluku on lehtien keskimääräisten numeroiden lukijamäärä lisättynä keskimääräisen viikon aikana lehtien eri digitaalisia versioita käyttäneiden lukijoiden määrällä. Sekä painettua että digitaalista lehteä käyttävät lasketaan vain yhdeksi lukijaksi.

Viikkokokonaiskertymä Etelä-Suomen Median lehdillä on 1 105 000 lukijaa.

Etelä-Suomen Median lehdistä suurimmat kokonaistavoittavuudet ovat Helsingin Uutisilla (370 000 lukijaa), Tamperelaisella (191 000), Länsiväylällä (146 000) ja Vantaan Sanomilla (118 000).

Etelä-Suomen Media kuuluu Mediatalo Keskisuomalaiseen, jonka lehdistä 68 on mukana tuoreimmassa KMT-mittauksessa. Mediatalo Keskisuomalaisen yhteinen viikkotavoittavuus on 2 141 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Mediatalo Keskisuomalaisen paperilehdet tavoittavat 1 349 000 ja verkkolehdet 1 072 000 lukijaa.

 

Mikä on KMT?

  • Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on mediatalojen yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.
  • KMT 2021 -tutkimuksessa on 23 403 vastaajaa ja tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomen- ja ruotsinkieliset.
  • Lehtien digilukijamäärät saadaan FIAM-mittauksesta, joka tuottaa viikoittain tietoa suomalaisten mediatalojen verkossa tarjoamien palveluiden tavoittavuudesta.
  • KMT 2021 -tutkimuksessa digilukijamäärät kalibroitiin FIAM viikkotavoittavuuslukuihin viikoilta 14–26.

Etelä-Suomen Median yhteistyö Yrityskylä Espoon kanssa jatkuu jo 8. vuotta

Tällaista on Yrityskylässä, jossa espoolaiset lapset oppivat, mistä raha tulee, mitä palkasta jää käteen ja miksi veroja maksetaan – tämän syksyn uutuus on sivutoiminen yrittäjyys, jolla voi hankkia lisätuloja

Oppilaiden ymmärrys yhteiskunnan toiminnasta, rahan arvosta ja työelämästä avautuu pelaamalla. Yhteiskunta ja yrityselämä eivät pyöri ilman yhteistyötä. Sekin opitaan.

Yläkoulun oppilaat pelaavat peliä, jossa he edustavat kansainvälisillä markkinoilla yrityksen johtoryhmää. Pelissä riittää haasteita. Maine ratkaisee. Kiperiä tilanteita tulee eteen. Ne ratkaisee yrityksen johtoryhmä. Esimerkiksi mitä tehdään, kun tuotteen raaka-aineen hinta nousi ja tuotteesta pitäisi saada sama kate. Vai pitääkö?

Parhaimmillaan yli 70 alakoulun ja 40 yläkoulun oppilasta tutustuu yhteiskunnan toimintaan, yrittäjien arkeen ja työelämään yhtenä päivänä. Mahdollisuuden järjestävä TAT:in Yrityskylä sijaitsee Espoon Nihtisillassa.

– Koronarajoitusten aikaan varmistamme, että ryhmät ovat erillään. Meillä on tehostetut hygieniatoimenpiteet, Yrityskylä Espoon aluepäällikkö Helka Otsolampi TAT:ilta kertoo.

Opetussuunnitelman mukaista toimintaa

Päivä on osa opetussuunnitelman mukaista toimintaa. Alakoulun puolella oppitunteja on 10 ja yläkoululla viisi.

Koululaisten omassa yhteiskunnassa opitaan pelillistämisen avulla.

– Kunkin oppilaan on haettava työpaikkansa. Meillä on mukana toiminnassa aitoja paikallisia ja kansainvälisiä kumppaniyrityksiä. Opettajat pitävät heille työhaastattelun.

Opiskelijat päätyvät esimerkiksi Orionille tutkijaksi tai Fortumille energia-asiantuntijaksi.

Kun oppilas kajauttaa ilmoille: Nyt tiedän, mitä isä tai äiti tekee työkseen, tietää Otsolampi saavuttaneensa yhden tavoitteen, joka Yrityskylällä on.

Yrityskylä-päivässä on selkeä rakenne

Alakoululaisilla päivä etenee näin: oppilaille annetaan päivän ajaksi työvuorot. Eri yrityksiin sijoittuvat koululaiset ovat myös yhteydessä keskenään ja antavat neuvontaa toisilleen.

– Kun pankkitilille kertyy palkkaa, he huomaavat, mistä palkka muodostuu ja että siitä otetaan pois verot. Siitä he näkevät, mitä palkasta jää kulujen jälkeen käteen.

Oppilaat saavat lounassetelit, joilla he voivat hankkia omat eväät päivän aikana. Jäljelle jäävällä rahalla he voivat ostaa kaupasta myyjiltä jotain pientä kivaa.

Elämä ei ole kuitenkaan pelkää herkuttelua. Niinpä oppilaidenkin on käytävä välillä kaupungintalolla äänestämässä. Kyse ei Otsolammen mukaan ole varsinaisista vaaleista, vaan yrityskylän omasta äänestyksestä: minkä julkisen palvelun haluaisit kylään.

– Näin oppilaat saavat käsityksen, mitä julkinen palvelu tarkoittaa ja mitä verorahoilla saa vastineeksi.

Arkirutiineja pyörittämällä yritysten toiminta tutuksi

– Se on talouden, työelämän ja yrityselämän yhteiskasvatusta.

Yrityskyläkin uudistuu ympäröivän yhteiskunnan tahdissa. Yrityskylissä kokeillaan Otsolammen mukaan sivutoimista yrittäjyyttä tästä syksystä alkaen. Ensin muutamassa paikassa ja lopulta kaikissa. Ajatuksena on, että nuoret voivat ottaa lisätoimeksiantoja liikenevällä vapaa-ajallaan.

– Lisätoimeksiantoja otetaan kevytyrittäjänä. Tehdään esimerkiksi jollekin yritykselle juttu nettisivuille, mistä saa lisätuloja.

Viime vuonna Yrityskylän toimintaan osallistui noin 6 000 alakoulun ja vajaa 4 000 yläkoulun 9. luokkalaista. Sillä tavoitettiin myös 435 opettajaa. Yrityskylä-toiminnalla tavoitetaan jo vuosittain valtakunnallisesti 83 prosenttia kuudesluokkalaisista ja 73 prosenttia yläkoulun yhdeksäsluokkalaisista eli yhteensä 97 000 nuorta ja lasta.

– Osa tavoitettiin koronavuonna etänä, mutta hekin osallistuivat päivän toimintaan, Otsolampi tähdentää.

Hän kertoo, että tutkimuksen mukaan nuorten suhtautuminen yrittäjyyteen on muuttunut päivän jälkeen, samoin usko siihen, että he löytävät työelämästä sopivan paikan tulevaisuudessa.

Yrityskylä avattiin Espoossa vuonna 2014, ja se on toiminut siitä lähtien. Ylä- ja alakoulut käyvät samassa tilassa. Espoon pisteessä käyvät myös muun muassa Vihdin, Kirkkonummen, Kauniaisten, Inkoon, Lapinjärven, Loviisan, Nurmijärven, Siuntion koululaiset ja ruotsinkieliset 6. luokkalaiset Helsingistä ja Vantaalta. Yrityskyliä on nyt 13 ympäri Suomen.

Etelä-Suomen Media on kahdeksatta lukuvuotta mukana Yrityskylä Espoon toiminnassa. Yrityskylä Espoon toiminnassa ovat mukana muun muassa Fortum, Kesko, Nordea ja Orion. Yrityskylä-toimintaa järjestää Talous ja nuoret TAT.

Teksti: Heli Koivuniemi

Kuva: Aapo Rainio

Lisätietoja: Yrityskyla.fi

Haetaan uutistoimittajia Uudellemaalle

 

Etelä-Suomen Media hakee taitto- ja sometaitoisia uutistoimittajia eri puolilla Uuttamaata sijaitseviin toimituksiinsa. Ainakin yksi työsuhteista on vakituinen.

 

Etsimme toimittajia, jotka…

  • hallitsevat erittäin hyvin inDesign-taitto-ohjelman, Plannerin, Neon sekä muut yleisimmät kuvankäsittely- ja verkko-ohjelmat
  • ovat valmiita tekemään viikonloppu- ja iltavuoroja
  • tunnistavat kirjoittavana toimittajana lukijoita kiinnostavat paikalliset uutiset, ilmiöt ja puheenaiheet
  • hallitsevat päällekkäiset juttuprosessit ja eri julkaisukanavat (printti, verkko, sosiaalinen media)
  • ovat kiinnostuneet analytiikasta ja siitä, miten jutut tavoittavat lukijoita myös verkossa

Eduksi laskemme myös esimerkiksi 

  • valokuvaustaidon
  • kyvyn kehittää julkaisua somekanavissa ja niiden analytiikkaa

Tarjoamme

  • Ajanmukaiset työvälineet ja tarvittaessa lisäkoulutuksen niiden käyttöön.
  • Mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen osana maan lehtinimikkeissä suurinta paikallis- ja kaupunkilehtikonsernia.
  • Innostuneet ja kasvuhakuiset toimitukset.

 

Lisätietoja antaa Sisältöjohtaja Joonas Romppanen, puh. 040 513 7715, sähköposti joonas.romppanen@media.fi.

Hakuaikaa on 10.10.2021 saakka. Lähetä vapaamuotoinen hakemus ja CV osoitteessa www.keskisuomalainen.com/rekry

 

 

Etelä-Suomen Media Oy:n kotisivut

 

Etelä-Suomen Media on osa ­Mediatalo Keskisuomalaista, joka on vahva suomalainen mediakonserni. Tarjoamme mielenkiintoisia tehtäviä eri alojen ammattilaisille. Meillä työskentelee yli 2 000 media-alan ammattilaista erilaisissa tehtävissä. Toimimme noin 50 eri paikkakunnalla ja julkaisemme yli 90 lehti- ja verkkomediaa. Digitaalinen ulkomainontamme tavoittaa viikoittain lähes 2 miljoonaa suomalaista. Lisäksi meillä on radioliiketoimintaa sekä paino-, jakelu-, tutkimus-, digi-, kiinteistö-, markkinointi- ja viestintäliiketoimintaa. Tarjoamme työntekijöillemme mielenkiintoisia urapolkuja ja olemme mukana kehittämässä median uutta tulevaisuutta.

Tutustu meihin ja palveluihimme tarkemmin: www.keskisuomalainen.com

Yrityskylä Espoon toimintavuosi tuotti oppia ja riemunkiljahduksia

 

Etelä-Suomen Media osallistuu aktiivisena kumppanina Yrityskylä Espoon toimintaan. Olemme mukana toiminnassa Aamupostin, Länsiväylän, Nurmijärven Uutisten ja Vihdin Uutisten kanssa. Tämä tarkoittaa, että kaikilla Espoon, Kirkkonummen, Kauniaisten, Hyvinkään, Inkoon, Nurmijärven, Siuntion ja Vihdin kuudesluokkalaisilla on mahdollisuus päästä vierailemaan Espoon Yrityskylässä ja tutustumaan työelämään konkreettisten työelämän roolien kautta.

Mennyt kouluvuosi oli poikkeuksellinen kaikkialla. Muun yhteiskunnan mukana myös Yrityskylä teki pitkän digiloikan eli mahdollisti koululuokkien osallistumisen kyläpäivään etänä omalla koululla, jos Yrityskylän tiloihin ei voitu saapua.

Kulunut kouluvuosi oli onnistunut. Yrityskylä Espoossa vieraili 6200 kuudesluokkalaista, 3480 yhdeksäsluokkalaista ja 435 opettajaa. Lasten ja nuorten riemun kiljahduksia on kuultu sekä Yrityskylässä että korvaavissa päivissä koululuokissa. Työn ja työtehtävien kokeminen omakohtaisesti konkreettisten tehtävien kautta motivoi ja antaa näkemystä oman tulevaisuuden suunnitteluun.

 

Mitä oppilaat ovat Yrityskylästä mieltä?

”Oli kiva saada tehdä uutisjuttuja.” – Yrityskylä Alakoulun osallistuja

”Yrityskylä on mielestäni ollut paras kokemus ala- ja yläkoulussa ja se on tuonut paljon hauskuutta ja intoa työelämään lähtemiseen!” – Yrityskylä Yläkoulun osallistuja

”Toimittajan työ on mielenkiintoista.” – Yrityskylä Alakoulun osallistuja

”Opin, että haluamme uutisoida, emmekä saada vain voittoa.” – Yrityskylä Alakoulun osallistuja

”Oli kiva työskennellä Etelä-Suomen Mediassa! Olin päätoimittajan ja se oli hyvin kiinnostavaa, vaikka oli paljon töitä.” – Yrityskylä Alakoulun osallistuja

 

Roolimallien voima on vahva

TAT on tehnyt tänäkin vuonna tutkimuksen nuorten tulevaisuuden näkymistä työelämään eli Nuorten tulevaisuusraportin 2021. Tutkimukseen näkemyksiään kertoi tänä vuonna ennätykselliset 15 000 nuorta. Tärkeimmät tutkimustulokset ovat tässä:

  • Tyttöjen kiinnostus johtajuuteen on nousussa.
  • Sukupuolittuneet alavalinnat ovat edelleen tiukassa.
  • Vanhempien koulutustausta ja työllisyystilanne vaikuttavat vahvasti nuoren valintoihin.
  • Nuoret saavat työelämä tietoa paitsi koulusta ja vanhemmilta sekä ystäviltä, myös esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja pelaamalla.

 

#Tulevaisuuslupaus nostaa nuoret toiminnan keskiöön

TAT ja Yrityskylä Espoo lanseerasivat syksyllä 2020 #Tulevaisuuslupaus-kampanjan. Kampanjassa yhteistyöyritykset kiteyttävät nuorten roolin omassa toiminnassaan tekemällä #Tulevaisuuslupauksen. Etelä-Suomen Media haluaa olla mukana nuorten elämässä, joten kampanjaan mukaan lähteminen oli meille itsestään selvyys.

Etelä-Suomen Median #Tulevaisuuslupaus kuuluu:

Huomioimme nuoret uutisoinnissa ja nostamme esiin nuorten mielipiteitä. Uutisoimme luotettavasti ja faktapohjaisesti nuoria tulevaisuudessa odottavasta työelämästä. Tiivistämme yhteistyötä koulujen kanssa.

Kuluneen lukuvuoden aikana Etelä-Suomen Media oli mukana koulujen Uutisten viikossa 10 alue-, paikallis- ja kaupunkilehdellään. Pyysimme oppilaita kirjoittamaan yleisönosastokirjoituksia siitä, miten omaa paikkakuntaa voitaisiin kehittää ja mitä hyvää omalla paikkakunnalla nuorten kannalta on. Saimmekin hienosti näitä kirjoituksia ja niitä julkaistiin niin painetussa lehdessä kuin lehtien verkkopalveluissa.

Lisäksi toimituksellisiin sisältöihin on aktiivisesti nostettu kouluun ja opiskeluun, harrastuksiin ja nuorten kulttuuriin liittyviä aiheita. Nuorten näkökulman esille tuominen on meille tärkeää kuten myös työ- ja elinkeinoelämästä realistisen kuvan välittäminen.