Sanomalehti Aamuposti nousi kolmen eniten digitaalisia tilaustuottojaan kasvattaneen päivälehden joukkoon vuonna 2018 koko maassa.
Tieto käy ilmi Sanomalehtien liiton vuosittaisesta tilastonumerosta. Aamupostin digitilaustuotot kasvoivat viime vuonna 94,5 prosenttia edellisvuodesta. Vuonna 2017 kasvu oli vieläkin suurempi 228 prosenttia. Myös digitilausten määrä kasvaa yhä: näköislehden ja verkkopalvelun tilaajia oli vuoden lopussa 24,7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
”Verkko tukee myös paperilehden kehittämistä.” – päätoimittaja Laura Ääri
Kasvu tukee myös paperilehden kehittämistä, sillä paperilehtien levikit ovat laskeneet koko maassa, päätoimittaja Laura Ääri sanoo. – Uudet näköislehden ja verkkopalvelun tilaajat varmistavat, että pystymme tekemään jatkossa kiinnostavaa, ajankohtaista ja paikallista sisältöä kaikkiin kanaviin, myös paperilehteen. Aamupostin kokonaislevikki ei vielä viime vuonna kuitenkaan noussut. – Meille osui viime vuoden loppuun levikkikolahdus, kun lehden jakelu siirtyi Postilta jakeluyhtiö Early Birdille. Se ei sujunut aivan suunnitellusti Hyvinkäällä, ja lehtiä myöhästyi ja jäi jakamatta. Tilanne normalisoitui vasta vuoden 2019 puolella, Ääri kertoo. Myös Etelä-Suomen Median muut päivälehdet – sanomalehti Keski-Uusimaa, Länsi-Uusimaa ja Uusimaa – ovat digitaalisten tilaustuottojen kasvattajina päivälehtien kärkeä.
Etelä-Suomen Median suuret kaupunkilehdet Helsingin Uutiset, Länsiväylä ja Vantaan Sanomat sekä Tamperelainen ja Turkulainen ovat puolestaan lukijamääriltään ylivoimaisesti suurimmat kaupunkilehdet verkossa.
Nämä lehdet ovat kasvattaneet myös eniten digitaalisia mainostuottojaan kaikista Suomen kaupunkilehdistä.