Ajankohtaista

Sanomalehdet ylivoimaisesti mieluisin mainosväline

Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä edelleen ylivoimaisesti mieluisimpana mainosvälineenä, selviää IRO Research Oy:n tuoreesta Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.

Suomalaisista 46 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Muut neljätoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien mieluisuuden taakse. Tutkimuksessa vastaajat saivat valita vain yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan.

Toiseksi tutkimuksessa sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaisista. Ero sanomalehtien ja television välillä on jopa kasvanut viime vuoteen verrattuna. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, painetut aikakauslehdet ja sanomalehtien digitaaliset palvelut.

Kärjessä olevien medioiden mieluisuuden järjestys vaihtelee hieman ikäryhmittäin, mutta painetut sanomalehdet ovat kaikkien ikäryhmien osalta mieluisin tapa vastaanottaa mainontaa. Facebook, Google, Youtube, Instagram, Twitter ja WhatsApp eivät ole suosikkeja edes nuorimpien parissa.

”Markkinointipäätösten äärellä kannattaa muistaa, että suomalaiset suhtautuvat erilaisiin kanaviin mainosmielessä hyvin eri tavoin. Mieluisaksi koettu ympäristö on vahva etu, kun halutaan kertoa omaa tarinaa”, toteaa Sanomalehtien Liiton media- ja kuluttajamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.

A-P. Pietilä jää eläkkeelle

Etelä-Suomen Median toimitusjohtaja ja julkaisujohtaja A-P. Pietilä siirtyy sopimuksensa mukaisesti eläkkeelle 1.9.2017 lukien. Hän vastaan Etelä-Suomen Median toiminnasta, tuloksesta ja sisällöistä 30.6.2017 saakka.

– Mediatalo Keskisuomalainen siirtyy uuteen strategiakauteen ja uuteen johtamismalliin. Nyt on luonnollinen kohta siirtyä eläkkeelle, Pietilä toteaa.

Hän on toiminut 43 vuotta toimittajana, päätoimittajana ja mediajohtajana useissa eri julkaisuissa, sanomalehdissä, uutistoimistossa ja televisiossa.

– Etelä-Suomen Media on läpikäynyt toimikautenani mittavan strategisen ja toiminnallisen muutoksen. Yhtiö on nyt markkina-asemansa ja liiketoimintansa näkökulmasta hyvässä iskussa, Pietilä sanoo.

Pietilä kiittää Keskisuomalainen Oyj:n hallitusta siitä, että on saanut mahdollisuuden olla mukana kehittämässä yli 60 sanomalehden mediataloa, jolla on Suomen laajin mediavalikoima.

Pietilä luopuu Keskisuomalainen Oyj:n konsernin johtoryhmän jäsenyydestä kesäkuun lopussa. – Eläke vapauttaa minut 24/7-velvollisuuksista, mutta jatkan omalla tahdillani konsultoinnin, koulutuksen ja kirjoittamisen parissa, Pietilä toteaa jatkosuunnitelmistaan.

Pietilä vastaa Etelä-Suomen Median toiminnasta, tuloksesta ja sisällöistä 30.6.2017 saakka.
Pietilän eläkkeelle jäännin johdosta tehdään seuraavat nimitykset:

Etelä-Suomen Median paikallisjohtajaksi on valittu 12.5.2017 alkaen KM Tiina Laisi-Puheloinen.

Laisi-Puheloinen vastaa paikallisjohtajana myös Etelä-Suomen mediamyynnistä. Hän siirtyy tehtävään asteittain niin, että 1.7.2017 lukien hän raportoi Etelän tuloksen osalta konsernin liiketoimintajohtaja Erkki Summaselle ja myynnin osalta konsernin kaupalliselle johtajalle Jaakko Lintuselle.

Etelä-Suomen Median sisältöjohtajaksi nimitetään julkaisupäällikkö Silja Tenhunen 1.7.2017 lukien. Hän raportoi hallinnollisten asioiden osalta paikallisjohtajalle.

Sanomalehdillä selkeä ykkösasema luotettavuudessa

Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vahvistunut. Tuoreen tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista pitää painettuja sanomalehtiä luotettavana mediana. Toiseksi sijoittuivat Ylen televisiokanavat, joita pitää luotettavina 73 prosenttia suomalaisista.

IRO Research Oy kysyi suomalaisten mielipiteitä 21 median luotettavuudesta maaliskuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta. Painetut sanomalehdet ovat ykkösenä kaikissa tutkituissa ikäryhmissä.

Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin täältä

 

Kuva Sanomalehtien Liitto

Suomen Lehdistö: Nämä lehdet paransivat tavoittavuuttaan

Sanomalehtien liiton kustantama Suomen Lehdistö on listannut tuoreen Kansallisen mediatutkimuksen, KMT 2016, pohjalta, mitkä lehdet ovat pystyneet kasvattamaan lukijamääräänsä joko printissä tai verkossa tai molemmissa verrattuna vuoden takaiseen aineistoon.

Etelä-Suomen Median lehdet ovat komeasti edustettuna: kasvajien listalla ovat

  • Aamuposti
  • Keski-Uusimaa
  • Keski-Uusimaan Viikkouutiset
  • Uusimaa
  • Helsingin Uutiset
  • Länsiväylä
  • Mäntsälän Uutiset
  • Turkulainen
  • Tamperelainen

Lue lisää tästä >>

Yli 2 miljoonaa silmää näkee ilmoituksesi

Etelä-Suomen Median lehtien ja verkkopalvelujen kokonaistavoittavuus on 1 015 000 eli yhtä paljon kuin edellisessä aineistossa, vaikka nyt mittauksessa on kaksi verkkopalvelua vähemmän. Paperilehdillä on yhteensä 766 000 lukijaa ja lehtien verkkoversioilla 365 000 lukijaa.
Lukijamäärät kasvoivat sekä tilattavissa että kaupunkilehdissä. Tilattavien lehtien kokonaistavoittavuus kasvoi 9 prosenttia eli 16 000 lukijalla. Kaupunkilehdet saivat puolestaan 48 000 uutta lukijaa eli lukijamäärä kasvoi 6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan mittaukseen (KMT AL 2016/KMT 2015).
Eniten uusia lukijoita saivat:

  • Kaupunkilehti Turkulainen (+21 000)
  • Helsingin Uutiset (+15 000)
  • Länsiväylä (+11 000)
  • Tamperelainen (+10 000)

Tamperelainen on nyt lukijamäärältään maamme suurin kaupunkilehti ja Turkulainen toiseksi suurin.

Etelä-Suomen Media on osa Mediatalo Keskisuomalaista. Sen KMT-mittauksessa mukana olevat 32 lehteä tavoittavat printissä ja verkossa yhteensä 1 641 000 lukijaa.

 

Kuntavaalien tärkeimmät tietolähteet

Sanomalehdet ja kaupunkilehdet tärkeimmät tietolähteet ensi kevään kuntavaaleissa

Painetut sanomalehdet ja kaupunkilehdet ovat ylivoimaisesti tärkeimmät mediat, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi huhtikuun 2017 kuntavaaleihin, selviää IROResearchin joulukuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta tekemästä Kuntavaalimediat 2017 -tutkimuksesta.

Lue lisää >>

Nyt jo yli 2 miljoonaa silmää näkee ilmoituksesi!

Etelä-Suomen Median 19 lehteä ja 12 verkkosivua ovat ylittäneet maagisen miljoonan kontaktin rajan.

Tuoreimman KMT-mittauksen, KMT S15/K16, mukaan printtilehdillämme on 788 000 lukijaa ja verkkosivumme tavoittavat 372 000 kuluttajaa viikoittain.

Pääkaupunkiseudun kolmikkomme Helsingin Uutiset, Vantaan Sanomat ja Länsiväylä tavoittaa printin ja verkon yhdistelmällä 460 000 kuluttajaa, kaupungillisen enemmän kuin vuosi sitten.

Lehtikohtaisesti kovimmat kasvuluvut kokonaistavoittavuuksissa ovat aikaan saaneet:

  • Länsiväylä 151 000, +14 000
  • Helsingin Uutiset 244 000, +13 000
  • Turkulainen 118 000, +10 000
  • Vantaan Sanomat 129 000, +7 000
  • Aamuposti   55 000, +6 000
  • Uusimaa   42 000, +3 000
  • Keski-Uusimaa 50 000, +2 000
  • Tamperelainen 140 000, +1 000

2miljoona_silmaa_esm