Ajankohtaista

A-P. Pietilä jää eläkkeelle

Etelä-Suomen Median toimitusjohtaja ja julkaisujohtaja A-P. Pietilä siirtyy sopimuksensa mukaisesti eläkkeelle 1.9.2017 lukien. Hän vastaan Etelä-Suomen Median toiminnasta, tuloksesta ja sisällöistä 30.6.2017 saakka.

– Mediatalo Keskisuomalainen siirtyy uuteen strategiakauteen ja uuteen johtamismalliin. Nyt on luonnollinen kohta siirtyä eläkkeelle, Pietilä toteaa.

Hän on toiminut 43 vuotta toimittajana, päätoimittajana ja mediajohtajana useissa eri julkaisuissa, sanomalehdissä, uutistoimistossa ja televisiossa.

– Etelä-Suomen Media on läpikäynyt toimikautenani mittavan strategisen ja toiminnallisen muutoksen. Yhtiö on nyt markkina-asemansa ja liiketoimintansa näkökulmasta hyvässä iskussa, Pietilä sanoo.

Pietilä kiittää Keskisuomalainen Oyj:n hallitusta siitä, että on saanut mahdollisuuden olla mukana kehittämässä yli 60 sanomalehden mediataloa, jolla on Suomen laajin mediavalikoima.

Pietilä luopuu Keskisuomalainen Oyj:n konsernin johtoryhmän jäsenyydestä kesäkuun lopussa. – Eläke vapauttaa minut 24/7-velvollisuuksista, mutta jatkan omalla tahdillani konsultoinnin, koulutuksen ja kirjoittamisen parissa, Pietilä toteaa jatkosuunnitelmistaan.

Pietilä vastaa Etelä-Suomen Median toiminnasta, tuloksesta ja sisällöistä 30.6.2017 saakka.
Pietilän eläkkeelle jäännin johdosta tehdään seuraavat nimitykset:

Etelä-Suomen Median paikallisjohtajaksi on valittu 12.5.2017 alkaen KM Tiina Laisi-Puheloinen.

Laisi-Puheloinen vastaa paikallisjohtajana myös Etelä-Suomen mediamyynnistä. Hän siirtyy tehtävään asteittain niin, että 1.7.2017 lukien hän raportoi Etelän tuloksen osalta konsernin liiketoimintajohtaja Erkki Summaselle ja myynnin osalta konsernin kaupalliselle johtajalle Jaakko Lintuselle.

Etelä-Suomen Median sisältöjohtajaksi nimitetään julkaisupäällikkö Silja Tenhunen 1.7.2017 lukien. Hän raportoi hallinnollisten asioiden osalta paikallisjohtajalle.

Sanomalehdillä selkeä ykkösasema luotettavuudessa

Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vahvistunut. Tuoreen tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista pitää painettuja sanomalehtiä luotettavana mediana. Toiseksi sijoittuivat Ylen televisiokanavat, joita pitää luotettavina 73 prosenttia suomalaisista.

IRO Research Oy kysyi suomalaisten mielipiteitä 21 median luotettavuudesta maaliskuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta. Painetut sanomalehdet ovat ykkösenä kaikissa tutkituissa ikäryhmissä.

Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin täältä

 

Kuva Sanomalehtien Liitto

Suomen Lehdistö: Nämä lehdet paransivat tavoittavuuttaan

Sanomalehtien liiton kustantama Suomen Lehdistö on listannut tuoreen Kansallisen mediatutkimuksen, KMT 2016, pohjalta, mitkä lehdet ovat pystyneet kasvattamaan lukijamääräänsä joko printissä tai verkossa tai molemmissa verrattuna vuoden takaiseen aineistoon.

Etelä-Suomen Median lehdet ovat komeasti edustettuna: kasvajien listalla ovat

  • Aamuposti
  • Keski-Uusimaa
  • Keski-Uusimaan Viikkouutiset
  • Uusimaa
  • Helsingin Uutiset
  • Länsiväylä
  • Mäntsälän Uutiset
  • Turkulainen
  • Tamperelainen

Lue lisää tästä >>

Yli 2 miljoonaa silmää näkee ilmoituksesi

Etelä-Suomen Median lehtien ja verkkopalvelujen kokonaistavoittavuus on 1 015 000 eli yhtä paljon kuin edellisessä aineistossa, vaikka nyt mittauksessa on kaksi verkkopalvelua vähemmän. Paperilehdillä on yhteensä 766 000 lukijaa ja lehtien verkkoversioilla 365 000 lukijaa.
Lukijamäärät kasvoivat sekä tilattavissa että kaupunkilehdissä. Tilattavien lehtien kokonaistavoittavuus kasvoi 9 prosenttia eli 16 000 lukijalla. Kaupunkilehdet saivat puolestaan 48 000 uutta lukijaa eli lukijamäärä kasvoi 6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan mittaukseen (KMT AL 2016/KMT 2015).
Eniten uusia lukijoita saivat:

  • Kaupunkilehti Turkulainen (+21 000)
  • Helsingin Uutiset (+15 000)
  • Länsiväylä (+11 000)
  • Tamperelainen (+10 000)

Tamperelainen on nyt lukijamäärältään maamme suurin kaupunkilehti ja Turkulainen toiseksi suurin.

Etelä-Suomen Media on osa Mediatalo Keskisuomalaista. Sen KMT-mittauksessa mukana olevat 32 lehteä tavoittavat printissä ja verkossa yhteensä 1 641 000 lukijaa.

 

Kuntavaalien tärkeimmät tietolähteet

Sanomalehdet ja kaupunkilehdet tärkeimmät tietolähteet ensi kevään kuntavaaleissa

Painetut sanomalehdet ja kaupunkilehdet ovat ylivoimaisesti tärkeimmät mediat, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi huhtikuun 2017 kuntavaaleihin, selviää IROResearchin joulukuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta tekemästä Kuntavaalimediat 2017 -tutkimuksesta.

Lue lisää >>